Viser innlegg med etiketten Mot SM i fekting 2. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Mot SM i fekting 2. Vis alle innlegg

tirsdag, mai 06, 2008

Siste dag i ledelsen...?

I kveld er det fjerde delkonkurranse i årets Värjkamraternas, som jeg tilfeldigvis leder.Realismesjekk: Alle på denne listen, og flere andre i klubben, er i full stand til å mose meg, on any given day. Om en eller flere, klarer det i dag, så rykker jeg ned, men det er også mulig at jeg blir der jeg er, på toppen, i ensom majestet, med kården klar til hugg, for på "any given day", så kan jeg slå alle.

tirsdag, april 29, 2008

Ikke så vondt at det ikke er godt for noe...

De siste ukene har jeg trent rygg og nakken veldig bra, og tok vel i litt ekstra før helgen for på lørdag våknet jeg med en for jævlig kink i høyre side av nakken.

Jeg kunne bøye hodet ca. 10 grader før smertene hogg til, og knapt vri det til høyre. Heldigvis gikk det bra å jobbe og leke med Meija, og Ann etter at hun kom hjem fra Bedford.

Men jeg var på nippet til å avlyse dagens fektetreningen. Mest på grunn av at jeg hadde vondt for å vri hodet mot høyre, noe jeg i og for seg må kunne når jeg fekter, men også fordi det var så nydelig sommervær, og jeg hadde lyst til å være hjemme med familien - og kanskje grille litt.

Men heldigvis avlyste jeg ikke treningen.

Selv om det gikk litt opp og ned, og jeg tapte litt her og vant litt der, så var jeg flink.

Til og med på dårlige dager, så er jeg tydeligvis flink.

tirsdag, april 22, 2008

Det ble litt motbakke på dagens trening...

...og det er jeg glad for.

Det ble en bra oppvarming mot Mats og Jakob, og en bra kamp mot Jakob. Fokuset hans de siste månedene begynner virkelig å betale seg, og han er blitt enda en fekter jeg må passe meg for i klubben. Han slo meg. Grattis. Trening funker.

Deretter ble jeg mosa av Jocke. Og da mener jeg "mosa". Han har en sykt bra riposte.

Anton slo meg også.

Men jeg mosa William, og rodde i land en seier mot Jonas.

Etter en litt slitsom trening, var det godt å høre Kims ord, selv om jeg vet at jeg har det: "Ken, du har blivit duktigare..."

fredag, april 18, 2008

torsdag, april 17, 2008

SM-modus

Nå er jeg i SM-modus. Sånn som jeg fektet i dag, kommer jeg til å fekte hver dag fram til og med SM. Nå er det finpussing av teknikk og taktikk som gjelder.

Det funker, men jeg forventer at klubbens fektere vil klare å takle min taktikk bedre etter noen treninger, men det er bare bra.

Spenningen i SM blir om teknikktaktikken min funker mot fektere jeg aldri har møtt, noe jeg fikk en antydning om i dag at den kommer til å gjøre. Mot en ny fekter i klubben, Georgi fra Georgia, gikk det veldig bra. Han trente florett en del i ungdommen, men har hatt en lang pause fra fektingen.

Det ble også seier mot Jonas, Trönnberg, Berg og... Når jeg tenker meg om så gikk det faktisk bra mot alle jeg møtte.

Klapp på skuldra, og takk, Sofie...

tirsdag, april 15, 2008

En hel halvtimesleksjon med Sofie

Det ble en fet halvtimesleksjon med Sofie før tirsdagstreningen. Veldig bra, selv om fektingen etter en sånn session blir litt lidende av at hjernen bobler av inntrykk. Spesielt så kort tid etter lørdagens ekstratrening. I like. Men jeg vil ha mer. Gjerne fem til 10 halvtimestreninger per dag, fem dager i uka - but those days er nok over.Et bilde må man ha.
Dette er Jakob og Sofie på lørdagens ekstratrening.


Forresten, svette i øynene og kontaktlinser er en fin kombinasjon - om man vil ha blodskutte øyne.

Det var mange på treningen i dag, og jeg deler opp fektere i tre avdelinger: De jeg bør slå, de jeg er på nivå med, og de jeg satser på å slå.

Johan mosa meg, men jeg øyner løsningen.
Jeg ledet 2-0 mot Björn, men han kom tilbake og vant.
Jeg slo Filip. Det ble dagens beste opplevelse, etter treningen.

Dessverre fikk jeg ikke møtt Sofie, Jocke, Filip T. eller Markus. Alle hadde nok most meg i dag, men jeg hadde fått lagret noen nydelige bilder i hjernen for bearbeidelse.

lørdag, april 12, 2008

Ekstratrening med Sofie

Vi trente på både det ene og det andre. På tirsdag skal vi trene litt til, før selve treningen begynner.

Mot SM i fekting 2

Forrige gang var målet å ikke komme på siste plass. Det gikk bra.

FEBRUAR
Tir 05 Värjkamrat 0108
Tor 07 Gjennomført
Tir 12 Harmenkovsson eller Kolobergsson?
Tor 14 For mye fokus på én finte. (80/20)
Tir 19 Gjennomført
Fre 22 Gubb-KM + Kårdeknekk
Tir 26 Litt ute av flyt
Tor 28 Siste trening før VK0208

MARS
Tir 04 Värjkamrat 0208
Tir 11 Fekteskader
Tor 13 Syk
Tir 18 Bloddryppende
Tor 20 Fellestrening med Sofie
Tir 25 Siste trening før VK03

APRIL
Tir 01 Värjkamrat 0308
Tor 03 Feber og skader
Tir 08 Sambon ventet
Tor 10 Söt och nyfäktad
Lør 12 Ekstratrening med Sofie
Tir 15 En hel halvtimes leksjon med Sofie
Tor 17 SM-modus
Tir 22 Det ble litt motbakke på dagens trening
Tir 29 Ikke så vondt at det ikke er godt for noe...

MAI 3/5: Frist, påmelding, SM.
Tir 06 Värjkamrat 0408
Lør 10 SM, i Göteborg

torsdag, april 10, 2008

tirsdag, april 08, 2008

Sambon ventet

Det ble en kjapp avslutning på dagens trening. Sambon ventet utenfor. Vi hadde en litt flytende avtale, men da jeg ble klar over at hun sto på parkeringen, så forduftet jeg.

Men hva med treningen? Jo, den ble bra. Planen var som følger:

BAKGRUNN
Siden KM 2007, og i VK01, VK02 og VK03 har jeg fektet annerledes enn på treningene for at jeg skal ha noe å overraske klubbens fektere med, og det har funket, men nå nærmer SM og Fillol seg, og jeg har bestemt meg for å trene som jeg skal fekte i konkurranser. Gi alt jeg har, med andre ord.

Jeg vet at klubbens fektere da vil lære å kjenne min fektestil enda bedre, og vil komme til å slå meg enda oftere, også i de kommende Värjkamraternes, men det vil også tvinge meg til å skjerpe meg enda mer. Vinn, vinn? Vi får se.

DAGENS TRENING
Johan og jeg droppet Sofies beinarbeid, og trente litt på egen hånd. Veldig bra. Hans sixtparadecoupé (?) er fantastisk. Den sitter i ryggmargen hans, og den vil jeg ha. Hvordan extrahere den kjappest mulig?
Beinarbeid bakover. Jeg suger. Fokus.

Jocke A: En fantastisk fekter som er med på å heve klubbens fektere (i hvert fall meg) med sitt blotte nærvær. Bedre beinarbeid bakover hadde redusert tapet.
Göran: Fekter med venstre etter en skulderskade i høyra i vinter.
Hannes fra Lund: En fekter med bra grunnteknikk som forhåpentligvis vil utfordre oss alle i mange år framover (ny student i Uppsala).

Björn: Ville gjerne prøve å slå meg, men jeg måtte dra ;)

Også publisert på uppsalapisten

onsdag, april 02, 2008

Det går opp, og det går ned...

Som jeg nevnte på mandag, så var det feber i huset. Og som Ann nevnte på tirsdag, så påvirker sånt den sykes nærstående.Noe det ikke er blitt sagt så mye om, er hvor mye sånt påvirker hverdagslige rutiner, søvn, jobb og evt. trening/konkurranser - men som folk flest vet, så er det søvnen som ryker først. Og det funker helt ok, en stund.

I går kveld var det värjkamrat-tävling på uppsalapisten igjen, som det er i starten av hver måned. Jeg gikk på et par forsmedelige tap, men slo Björn, og selv om jeg havnet på 4. plass så leder jeg fortsatt sammenlagt etter tre konkurranser.

Nå kan det bare gå én vei...

torsdag, mars 27, 2008

Siste trening før VK03

Tirsdagens trening gikk bra. Jeg gjorde som planlagt, til blant annet Johans frustrasjon. Han vil at jeg skal bevege meg (røre på meg) mer, og han har rett i at jeg bør gjøre det, men det er jeg som bestemmer hva jeg gjør, spesielt når jeg har en plan. Riktignok en plan under utvikling, men dog.

På slutten av treningen, de siste tre kampene, gikk jeg tilbake til fight-modus siden det ikke blir trening på meg i kveld, av flere grunner.

Hovedgrunnen er at jeg liker treningsfri før konkurranser, og den 1. april finner årets tredje utgave av Värjkamraternas sted.

Jeg leder sammenlagt og regner med at mine motstandere tar fektingen min litt mer seriøst enn før. Om så er tilfellet, vil det gjøre det enda vanskeligere for meg å vinne kamper framover, noe som er grunnen til at jeg varierer fektestil fra trening til konkurranser.

Men nå nærmer SM seg, og det er på tide å fokusere på konkurransestilen, uansett om klubbens fektere da vil få se den stilen oftere, og kan legge egne planer for å utfordre den - noe som i og for seg er bra for å utvikle den mot SM.

Og forresten, fekting er gøy!

onsdag, mars 19, 2008

Bloddryppende

Det seneste innslaget i serien bloddryppende fekteskader, er tirsdagens sløying av min høyre legg.Jeg vet, det ser atskillig verre ut enn det føles...

torsdag, mars 13, 2008

Fekteskader

Det er uvanlig med alvorlige fekteskader eller dødsfall innen fektesporten, men det forekommer. Mindre alvorlige skader forekommer hyppigere.

Hele tiden, har jeg lyst til å påstå.

Som disse småsårene fra VK02, eller følgende to fra tirsdag 11/3:Motstanderens spiss traff hardt, og klokkerent på tommelleddet.
Denne var litt skumlere. En fekter på pisten til venstre for min må ha veivet noe forferdelig med kården (Jocke), for han traff meg i bakhodet, bak øret, hvor det ikke er noe beskyttelse. Forøvrig har det jaggu blitt grått oppi der.

Så, i hodebunn og grunn er fektesporten relativt sikker, MEN...

Fra 1937 til 1997 fant det sted sju dødsfall innen fektesporten, med fem innen kårde, ett innen florett og ett innen sabel.

Alle de omkomne var menn.

Brukket blad sto bak seks av sju dødsfall.

Fire ganger ble brystkassen gjennomboret, en eller begge lunger punktert og pulsårer punktert.

De andre tre dødsfallene involverte hals 1) og hodeskader (2). Hodeskadene handlet om et brukket blad som penetrerte masken, mens halsskaden handlet om et brukket blad som gled opp under masken og punkterte luftrøret og venstre pulsåre.

To av dødsfallene etter brystskade var før man begynte å bruke plastron (brystharnisk, særl. polstret brystpanser brukt ved fekting).

Changes in equipment standards (design, strength, type of materials) generally have followed catastrophic incidents. However, all fatalities subsequent to the introduction of the plastron have occurred to fencers utilizing equipment that met at least the minimum standards set by the Fédération Internationale d'Escrime (FIE), the international governing body for the sport. Unfortunately, the force generated by elite athletes seems to be increasing even beyond the accelerating standards for the structural integrity of fencing equipment (4, 7). In the most recent death, the athlete was using the highest standard equipment available (14).

Several characteristics or mechanisms that may contribute (either singly or in combination) to blade breakage, force of penetration, or both and result in death have been postulated based on the seven incidents discussed here. Most often noted are a right-handed fencer fencing a left-handed fencer, the use of orthopaedic grips, and the propensity to make counterattacks.


Kilde: Epidemiology of Sports Injuries, D. Caine, C. Caine, K. Lindner (eds.), Champaign, IL: Human Kinetics, pp. 186-195 (1996).

onsdag, mars 05, 2008

Värjkamraternas, Del 2, 2008

Før avreise til andre delkonkurranse av årets Värjkamraternas Vandringspris var jeg matt, sliten, trøtt og seig, men fylt av et håp om at de reaksjonene er kroppens og hjernens siste reaksjoner før alt fokuseres på pisten.

Og slik ble det. Jeg kom på 2. plass.I hine hårde dager hadde nok disse to stikkene hindret meg fra å fekte videre...

Riktignok har jeg ikke fått klubbens offisielle resultatliste ennå, men det var bare Sofie som hadde flere seire enn meg i går.
Link til Värjkamraternas 0108

torsdag, februar 28, 2008

Siste trening før VK0208

Jeg hadde egentlig planlagt å ta fri fra treningen i dag på grunn av årsmøtet, og heller være hjemme med familien, men da Chodokovskij foreslo noen støt før årsmøtet, var det et par av oss som kastet oss over muligheten - tross alt så var det siste treningsmulighet før årets andre delkonkurranse i Värjkamraternas (4/3).

Det ble en bra trening, om enn noe kort. Mot Johan lekte jeg med klingekontakt for å få litt bedre følelse for hva det er han gjør, og hva jeg skal finne på mot slik fekting. Fyr'n er flink.

Note to self: Vær forsiktig med å bli for aggressiv framover, variér avstand bedre og slapp mer av i håndledd, albue og skulder.

Jeg stakk (pun intended) før årsmøtet begynte...
Johan i limefarget trøye og blå treningsbukser. Vel, han kunne i hvert fall blitt det, hvisomattedersomatte... Som Sima.

onsdag, februar 27, 2008

Kårdeknekk


På Gubb-KM knakk den ene av favorittkårdene mine. Jeg hadde tre, men den som knakk var den beste av de tre, den letteste og spenstigste. I skapet hjemme har jeg fire kårder til, fire som venter på at en av favorittene skal brekke. Ingen av dem, eller noen av de to gjenværende favorittene, er like lette og spenstige, men nå har det skjedd. En av de fire i skapet har fått sjansen.

tirsdag, februar 26, 2008

Litt ute av flyt

De siste fire treningene i årets satsing mot fekte-SM, inklusiv Gubb-KM, har ikke gått like bra som tidligere. Eller jo, det har gått bra, men jeg har ikke følt meg like lettbent og "på hugget". Hvorfor? Jeg vet ikke helt, men om det er på grunn av for mye analysering av teknikk og sånt, så vet jeg at det vil løsne og gå bedre igjen.

Siden all utvikling går i trappetrinn, og jeg har stort sett bare meg selv å takke for min egen utvikling, foruten de seks leksjonene jeg har fått av Sofie siden den 6. september i fjor, så håper jeg at jeg kommer meg opp på neste trinn før neste tirsdag (värjkamrat-konkurranse 2), men det er ikke noen katastrofe om jeg ikke gjør det, for det er jo moro å fekte uansett, og jeg er jo flink, også når jeg ikke har flyt...

torsdag, februar 14, 2008

For mye fokus på én finte

På forrige trening fikk jeg en kort leksjon av Sofie, og bestemte meg for å fokusere på den finten på neste trening.

Og på neste trening, gikk det bra i starten. Jeg fikk til og med skryt av Björn. Men i løpet av treningen så glemte jeg bort 80/20-regelen og fokuserte altfor mye på å lære den nye finten.

Note to self: Jeg må huske at planen er å bruke 80 % av tiden på det jeg kan (tren som om jeg konkurrerer), og ikke mer enn 20 % på det jeg ikke kan/lære nye ting.