Viser innlegg med etiketten fekting. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten fekting. Vis alle innlegg

onsdag, mars 05, 2008

Värjkamraternas, Del 2, 2008

Før avreise til andre delkonkurranse av årets Värjkamraternas Vandringspris var jeg matt, sliten, trøtt og seig, men fylt av et håp om at de reaksjonene er kroppens og hjernens siste reaksjoner før alt fokuseres på pisten.

Og slik ble det. Jeg kom på 2. plass.I hine hårde dager hadde nok disse to stikkene hindret meg fra å fekte videre...

Riktignok har jeg ikke fått klubbens offisielle resultatliste ennå, men det var bare Sofie som hadde flere seire enn meg i går.
Link til Värjkamraternas 0108

tirsdag, februar 26, 2008

Litt ute av flyt

De siste fire treningene i årets satsing mot fekte-SM, inklusiv Gubb-KM, har ikke gått like bra som tidligere. Eller jo, det har gått bra, men jeg har ikke følt meg like lettbent og "på hugget". Hvorfor? Jeg vet ikke helt, men om det er på grunn av for mye analysering av teknikk og sånt, så vet jeg at det vil løsne og gå bedre igjen.

Siden all utvikling går i trappetrinn, og jeg har stort sett bare meg selv å takke for min egen utvikling, foruten de seks leksjonene jeg har fått av Sofie siden den 6. september i fjor, så håper jeg at jeg kommer meg opp på neste trinn før neste tirsdag (värjkamrat-konkurranse 2), men det er ikke noen katastrofe om jeg ikke gjør det, for det er jo moro å fekte uansett, og jeg er jo flink, også når jeg ikke har flyt...

torsdag, oktober 18, 2007

Dagens strabas

Å gå. Det gjør vondt. Jeg er støl. Som faen. Høyt oppe på innsiden av lårene. Og rett over knærne. Det er ikke et resultat av tirsdagens eskapader på uppsalapisten, men av en ørliten justering i balansen. Jeg har rettet meg litt opp. Det gjør meg raskere bakover, og paradoksalt nok, raskere framover. Den lille endringen tok hardt på lårene.

torsdag, september 06, 2007

Gubb Challenge

Dagens fektetrening gikk bra, og jeg er fornøyd med innsatsen selv om jeg tapte mot både Filip og Anton (med minste mulige margin). Smågutta begynner å bli store, både fysisk, mentalt og som fektere - og det kommer til å bli vanskelig å fekte jevnt med dem framover. Og det er jo som det skal være, men jeg har tenkt å gjøre det lille jeg kan for å utvikle meg litt til.

Enter min nye trener, den VM-klare Sofie (som jeg forøvrig tapte mot, med minste mulige margin).

torsdag, mai 31, 2007

For å få litt mer fokus på fektetrening, valgte jeg på tirsdag og skrive ned alle resultatene fra treningskampene. Som nevnt så vant jeg over Björn, men det var på en av tre kamper vi gikk. Allikevel, en fjær i hatten til meg. I de andre kampene, slo han meg 5-10 og 7-10.Grafen viser en sammenstilling av mine støt mot fektere jeg vanligvis taper mot, som Björn, Sophie og Joakim (har forøvrig slått alle i hvert fall en gang), og fektere som jeg klarer å fekte jevnt mot (vi vinner og taper som oftest 9-10 og 10-9 mot hverandre).

Den sammenlagte stillingen i tirsdagens episke slag - Ken mot røkla - viser altså at jeg tapte med 67 støt mot 85 (44% mot 56). Totalt ble det ni kamper.

Fektere jeg vanligvis vinner over, er ikke med i grafen.

tirsdag, mai 29, 2007

"Juhuu! Grymt!", var svaret fra min kjære da jeg (stolt som en hane) sms-et at jeg slo Björn 10-7 på dagens trening.

Hun har forøvrig fått bagasjen og er framme i Lublin, etter en busstur på fire timer.

onsdag, mai 23, 2007

Forrige uke var det sykdom på dagis, igjen. Meija ble sendt hjem med feber, og jeg ble snørrete på søndag. Til tross for det, tok jeg en tur på fektingen i går. Og godt var det. Planen var å teste den nye teknikken mot Jonas, men jeg fikk det ikke til like bra som mot Maria og Björn forrige uke - faktisk ikke mot verken Jonas eller noe av de andre i går, selv om jeg vant litt og tapte litt. Men en virkelig stor fordel med fektingen er at jeg kan ta meg ut uten å få dyrisk vondt i nakken og hodet etterpå, til forskjell fra "dirt-diving".

PS. Har kommet i gang med styrketrening igjen.

torsdag, mai 17, 2007

Det går bedre og bedre dag for dag, med nakken. Hvile fungerer, men på tirsdag ble lysten til å gjeste pisten for sterk, og jeg tok en tur for å sjekke formen.

Det gikk over all forventning og jeg fektet bedre enn noensinne. Til tross for veldig lite trening i år, ble det seier over Maria. Rett skal være rett, hun har ikke trent så mye i år, hun heller, men hun er dyktig som bare det.

For å sjekke om det var en tilfeldighet på tirsdag, tok jeg en tur til fektesalen i dag også. Der var det nesten tomt, bare Björn (vinneren av klubbmesterskapet) hadde dukket opp. Og godt var det, for jeg fektet fortsatt bedre enn noensinne. Selv om det ikke ble en ny fjær i hatten, så ble det et veldig bra resultat, og min nye taktikk betaler seg. Jeg både ledet, og fulgte ham tett i flere kamper, og vår siste dyst endte med respektable 15-13 til han. Plaudite, for meg selv.

På tide med styrketrening.

tirsdag, mai 15, 2007

Kjepper i hjul er noe dritt

For å utdype det jeg skrev i "Acta est fabula" så la min gamle nakkeskade ikke bare kjepper i hjulene for EST (fallskjermlaget), men også for årets fekte-SM, Värjkamraternas og Challenge Fillol. Det ble mange skuffelser på en gang, men det meste løser seg.

fredag, april 27, 2007

Är det jag som blöder på golvet?

Det er noe med fektingen som gjør meg en gladere og mer tilfreds mann, uten at jeg gidder å analysere hva så veldig nøye. Det er også noe med forberedelsene til fallskjerm-SM som ikke gjør meg like glad og tilfreds, og grunnen til det trenger jeg ikke å lete så lenge etter - nakken. Uansett, jeg planla å fekte på tirsdag, og hadde logret av glede, om jeg hadde hatt hale (svans), men ble skuffet da mailen fra fekteklubb-Mattias kom: "Hej! Tisdagen 24/4 är assaultfäktningen inställd p.g.a. en företagsfäktning." Bajs. Fäkt-SM nærmer seg, med 95 påmeldte deltagere i min klasse. Jeg har ikke trent så veldig mye i år, og det er ikke så mange treninger igjen før den 5. mai, så erfor ga jeg gutta på fallskjermlaget beskjed om at rulltreningen på torsdag er avlyst - jeg ville fekte. Og det gjorde jeg. Den hadde uansett blitt avlyst, fikk jeg vite, siden fallskjerm-Mattias skulle en tur til vindtunnelen i Bedford. (De som ikke vet hva fallskjermhoppere gjør i Bedford, kan sjekke Team [Spaï]s video fra februartreningen). På fektingen svettet jeg som en gris i kevlardrakt, men etter over en måned uten trening, var jeg ikke like elegant - om det nå er et ord jeg bør misbruke om mine ferdigheter som kårdesvinger - som når jeg er i toppslag. Samme kan det være. Det var gøy og jeg er tilfreds, selv om Filip slo meg. Gutten begynner å bli giftig, og jeg ønsker ham lykke til neste gang vi møtes. Noe som ikke var like gøy, for fotgjenger-Jonas, var at han ble påkjørt av en motorsykkel på vei til treningen, og kom blødende inn i salen, derav overskriften. "Är det jag som blöder på golvet?" Det var det Jonas sa da han så en rød ulldott på gulvet, eller, han så jo ikke hva det var, og trodde det var blod, siden han hadde mistet en kontaktlinse da han ble påkjørt. Han fektet omtrent like bra som meg, selv etter å ha blitt feid i asfalten og fått tonnevis av metall over seg, men gøy var det, fektingen altså. God bedring, Jonas. Med fektingen også :)

Et bilde måtte til for å krydre posten, og hva er vel bedre enn et av dattera mi på vei til dagis i dag tidlig? Akkurat, det var det jeg tenkte.

torsdag, februar 22, 2007

Årets fäktbild er kåret

Det bildet jeg likte best, i Årets fäktbild, kom på 3. plass.

Selv har jeg ikke fektet på lenge, altfor lenge. Savner det. Har ikke rullet med The Soggy Bottom Boys på Phish Tahko (også kalt EST) på lenge heller. Vi har misset de tre siste gangene. Life get's in the way...

Uansett, grattis til Martin med årets Cold Steel Award. Han gråt. For en mann.

tirsdag, februar 13, 2007

Värjkamraternas 2007

Jeg gikk glipp av årets første konkurranse. Akkurat som i fjor. Sånt skjer. Fekting er en hobby, på lik linje med annen trening, og kommer bak familie og jobb på prioriteringslisten. Sånn er det bare. Nye muligheter kommer, samt SM.

mandag, februar 12, 2007

Årets fäktbild skal kåres

Det svenske fekteforbundet er klare til å kåre "Årets fäktbild 2006". Etter en rask titt på bidragene så kårer jeg nummer 14 til det beste, og bestemmer meg samtidig for å sende inn et bidrag til "Årets fäktbild 2007".

Her er noen av mine bilder fra 2006, tatt med mobilkamera.
Nesten alene på trening
Mot SM i fekting
Alléz
Feber

tirsdag, januar 09, 2007

Juleferien er over

Første arbeids- og treningsdag i 2007.

Juleferien er over, Meija er tilbake på dagis, jeg er tilbake på kontoret og fektingen har startet opp igjen.

Meija syntes det var kjempegøy å være tilbake på dagis.

På kontoret feide jeg unna en episode av Pet Rescue for Animal Planet og et par episoder av Robbery Homicide Division for Viasat. En bra start på arbeidsåret.

Fektingen startet opp igjen og jeg fortsatte som i fjor, med noen forventede seire og noen forventede tap. Jeg slo for eksempel Filip E. og Johan W., men tapte mot Björn Johansson. Å slå Johan er aldri forventet, men det skjer. Å slå unge Filip blir nok verre og verre framover, så mye som han trener. Å slå Björn blir også vanskelig. Om det skjer er nok mer avhengig av hans eventuelle dårlige dag enn at jeg plutselig har blitt en bedre fekter enn han. Men som farsan sa: "Den som gir seg er en dritt".

Det beste med dagens trening, i tillegg til at jeg fektet ganske bra, var at jeg fikk en kort fekteleksjon.

Det trengs for å holde motivasjonen oppe.