tirsdag, juni 13, 2006

Dagstur til Oslo

06.30: Våkner
07.05: Sykler mot togstasjonen
07.22: Kjøper Dagbladet, bolle og kaffe (SEK 35)
07.40 Tog mot Arlanda (SEK 92)
08.10: Sjekker inn
09.10: Take-off mot Gardermoen (SEK 288,90)
09.30: Kjøper kaffe og muffin (SEK 50)
10.10: Lander på Gardermoen
10.35: Tog mot Oslo (NOK 82)
11.19: Burger King, Piri Piri Chicken (NOK 62,50)
12.17: 4youmen.com, t-skjorte (NOK 199,95)
12.30: Clarion Hotell Royal Christiania
12.32: Velkomstdrinker
13.00: Møte
14.20: Lunsj
15.15: Møte
16.32: Løper for å rekke toget
16.37: Tog mot Gardermoen (NOK 82)
17.44: Kjøper VG og Imsdal (NOK 33,50)
18.30: Take-off mot Arlanda (SEK 492)
18.50: Kjøper Spendrups-øl og macka (SEK 70)
19.30: Lander på Arlanda
19.44: Buss mot Uppsala (SEK 90)
20.20: Sykler hjemover.
20.40: Spiser @-burger hjemme
22.22: Går på kontoret (Animal Cops Houston)

Totalt: ~1743 svenske kroner

mandag, juni 12, 2006

Prime, seconde, tierce...

Prime, seconde, tierce, Quarte, Quinte, Septime, Octave.

Jeg hadde bare tre motstandere på fektingen i dag: Filip, Filip og han på bildet.

Etter å ha slått alle tre fikk jeg en halvtimes undervisning av Conny. Det trengs for selv om jeg bare er en mosjonist så har jeg lyst til å forbedre meg.

søndag, juni 11, 2006

compete-o-holic

Hei, jeg heter Ken og jeg er en compete-o-holic.

Uke 23

Hjemme alene med Meija. Ann har hoppet med laget sitt, Lollypop, på Gryttjom.
Når Meija er våken ser vi på film, spiser, går til parken og leker, sykler en tur i skogen, rydder hjemme og alt mulig. Når Meija sover, jobber jeg. Det ble litt mye jobbing denne uken, og litt lite søvn på meg. At jeg ikke klarte å legge fra meg Stieg Larssons bok "Menn som hater kvinner" bidro også til søvnmangelen. Å umiddelbart begynne på "Den fjerde regelen" av Ian Caldwell og Dustin Thomason kan vel, i min fantasi, best sammenlignes med å spise dritt rett etter en fantastisk Kyckling Gruyére.

Det ble heller ikke noe fekting denne uken. Den andre grunnen til det er det ene ribbeinet mitt. Tror jeg fikk en brist i det. Smerte pleier å gå over etter noen dager, eller i det minste avta, men denne gangen gjorde den ikke det.

Lise Aune-Nansen "fylte" 10 000 hopp på Gryttjom. Bildet tok jeg fra motsatt vinge på en Rally-et-eller-annet over Näsinge for, tja, sånn ca. 9500 Lise-hopp siden, tror jeg.

På torsdag og fredag syklet vi til Disponentvillan og sjekket ut Öppna Förskolan. Et fint sted. På fredag, på vei hjem, fikk jeg en flue i øyet. Kjente den lå og sprella. Etterhvert begynte det å svi. Fem minutter senere var jeg hjemme og fikk fjernet den. Da var jaggu øyet begynt å bli rødt.

Larvefylte fugleunger stinker.

Beachmountain fylte 40, på Gryttjom. Jeg drakk øltype # 40 i år for å feire "gubben". Traff han dagen etterpå. Han så like frisk og rask ut som da han var på min alder, i 30-åra.

Har bestemt meg for å fornye fallskjermlisensen.

Passiv røyking er noe dritt. Nesten like ille som "passiv fotball", eller hva man nå skal kalle det.

Uansett, Kyckling Gruyére er godt.

fredag, juni 02, 2006

Feiret med en øl

Gårsdagens fektetrening gikk bra. Jeg var så fornøyd over å slå Jonas igjen (det ble 10-8) at jeg feiret med en øl da jeg kom hjem, og kom et skritt nærmere nyttårsforsettet mitt om å drikke 100 typer øl i år. Jeg ligger litt etter på oppdateringen av den bloggen.

Apropos 100. Jeg så en artikkel i Aftonbladet i går: "Så blir du 100". Essensen var: Badstu, noen øl og en god latter. Det ble ingen badstu i går, men vi fikk oss en god latter da vi mms-et med Kaula, som var på vei til Vårgårda for å hoppe. "Det är farligt att åka bil". Ann og jeg så på farge-tv.

tirsdag, mai 30, 2006

Jonas - Ken: 10 - 11

Endelig en ny fjær i "fektehatten". Jonas Nordstrand har alltid slått meg, mange ganger med minste mulige margin, men i dag var det min tur til å få inn det siste støtet. Ju-huu!

I det store og hele så fektet jeg veldig bra i dag. Jeg ga det jeg hadde og fikk bra uttelling.

Nedenfor er resultatlisten fra Värjkamraternas. Jeg kom på 8. plass i deltävling fire og ligger på 6. plass sammenlagt.

Brødskiver til lunsj

Leste noe morsomt i Aftonbladet i dag: "Norge är vrickat bortom all räddning". Selv har jeg hatt noen erfaringer med enkeltpersoner her i Sverige som - om jeg hadde vært litt enklere i skallen, veldig surmaga og sutrete - kunne erstattet "Norge" med "Sverige" i tittelen på mitt patetiske forsøk på å få oppmerksomhet, om jeg hadde vært en lubben reiselivsjournalist i en avis.

Om noen blir sure for at jeg er litt ufin i kommentaren kan jeg forøvrig bare si at den som ikke forstår ironi mangler humor og er følgelig en dust, ikke sant? Synd, men sant.

Forøvrig er brødskive med jordbær eksotisk her i Sverige, men like godt som i Norge. Prøv det.

onsdag, mai 24, 2006

Värjkamraternas 3

I går var jeg med på min tredje delkonkurranse i Värjkamraternas Vandringspris. Jeg gjorde som vanlig mitt aller beste og alt tatt i betraktning så er jeg fornøyd med innsatsen, selv om det ikke gikk like bra som tidligere. Jeg vant fem av 12 kamper, men tapte mot flere som jeg har slått tidligere og noen som jeg kunne slått. Da snakker jeg ikke om Sofie Larsson eller Maria Bergenheim, selv om jeg fikk inn et nydelig fotstøt på Maria.

Når det er sagt så var dagens innsats og resultat som fortjent. Det er alltid det. Tross alt så er jeg en mosjonist, men jeg må innrømme at konkurranse- og forbedringssuget ulmer i dypet, som før.

Bildet er av den høyre fekteskoen min. Det paret kjøpte jeg i begynnelsen av februar, før første fektetrening.

tirsdag, mai 23, 2006

AFV

Som en herlig avslutning på arbeidsdagene - og før fektetreningen - har jeg pleid å sette meg ned foran TVen med Meija - og Ann når hun har hatt tid - for å se på Americas Funniest Home Videos. Men nå har tydeligvis programmet fått bedre rating - iflg. lillvåfflan på Kanal 5 - og ny sendetid betyr én seer mindre på tirsdager og torsdager. Dang!

Big Brother


Årets beste dekning av Big Brother.

fredag, mai 19, 2006

Kör alltid järnet

Begynner å bli friskere og måtte slite for å ta pauser på treningen i går, men når fokuset er på å bli enda friskere til tirsdagens Värjkamraternas så...a man's gotta do what a man's gotta do, vettja.

Forresten, når det gjelder fokuset under kamper så er det sikkert bare menneskelig at det går i bølger avhengig av hvor dyktige konkurrenter man møter. Er man sikker på seier så forsvinner fokuset litt, og vice versa. Men for en stund siden bestemte jeg meg for å gjøre som Julle sa i går at han alltid prøver å gjøre: "Alltid köra järnet".

Vær alltid hundre prosent fokusert i konkurranser. Gjør alltid mitt beste. At jeg møter dårligere fektere enn meg skal ikke bety at jeg trenger å fekte dårligere enn når jeg møter, f.eks. Julle eller Sofie eller Gustaf, og slike fenomener.

Dessverre er det lett å falle i den tankefellen. Som jeg mistenker at Sofie gjorde i år. Jeg tror at hun tok litt lett på kampen mot meg og jeg prikket inn det ene støtet etter det andre til det sto det 4-4. Da la hun inn "fenomenal"-giret sitt og slo meg.

Julle, derimot, sier at han alltid gjør sitt aller beste, og det merkes, og derfor er jeg superglad for å få inn støt mot han.

En annen ting jeg må jobbe med er å lære å lese ukjente motstandere allerede i første kamp.

Men uansett, gårdsdagens trening ble så bra at jeg feiret den med en øl: Den Glada Dansken.

tirsdag, mai 16, 2006

Nakenfekting

Bare så det er sagt så er jeg ikke motstander av nakenfekting, uansett om det er for å vekke oppmerksomhet rundt AIDS og kondombruk, or whatever.

Tirsdag kveld er treningskveld. Jeg tok det rolig, til å begynne med. Satser på å bli frisk igjen. har vært sjuk lenge nok. Jeg håper jeg er frisk og i toppform til neste Värjkamratstävling den 23/5. Burde vel kanskje tatt en tur til en lege og fått noe antibiotika. Vi får se.

Uansett, jeg fektet bra, for det meste, og det beste med alt var at jeg endelig fikk fektet mot Gustaf Sima. Han har en herlig stil. Han leker og har det gøy når han fekter, i motsetning til mange andre som har blitt rammet av gravalvoret.

lørdag, mai 13, 2006

Det gikk bra på Fillol

Forrige uke meldte jeg meg på Challenge Eugène Fillol. Dessverre ble jeg snørrete omtrent samtidig og har hostet og harket ganske mye siden. Jeg gjorde allikevel mitt beste på konkurransen, og mitt beste er godt nok til å ha det gøy, men ikke godt nok til å vinne. Jeg fektet bra og fikk inn støt mot alle, men vant ingen av kampene mine, verken i runde 1 (pulje 11), eller i runde 2 (pulje 8). Tilslutt endte jeg på 61. plass av 69 deltagere. Målet ble nådd, jeg unngikk sisteplassen, og dét til tross for at jeg våknet marginalt friskere enn jeg la meg, men 37,5 i feber og skit i avføringa kvalifiserer ikke til en dag i senga.

fredag, mai 12, 2006

Jaaa!

I går tapte jeg 15-7 mot Julle. Det er jeg superfornøyd med, spesielt siden det var den siste kampen på treningen, og siden jeg fortsatt er snørrete, hoster og harker. Planen var å ta en rolig gjennomkjøring før helgens konkurranse, men jeg klarer jo ikke å holde igjen, så hostinga og
harkinga ble ikke noe bedre, akkurat.

onsdag, mai 10, 2006

Dedd i desa

Etter treningen forrige uke har jeg vært så snørret og sjuk at jeg droppet treningen i går i håp om i bli i bedre form til helgens konkurranse. Per i dag er det 77 påmeldte, og jeg satser på det samme som før SM, at jeg ikke havner på dårligere enn nestsiste plass, men jeg håper at det går bedre selv om sjansene for det er mindre. Alt henger sammen med nivået på puljen jeg havner i. Vi får se.

Fikk også en ny kårde fra Tyskland i går, samt at Conny på fekteklubben mailet at jeg har to nye kårder liggende der. Han fortalte også at jeg kom på 5. plass i klubbkonkurransen.

Morgenkaffe i solen

Rundt klokken 09 passerer solen hustaket og treffer "uteserveringen" vår. Perfekt tid for morgenkaffe før arbeidsdagen begynner.

tirsdag, mai 02, 2006

Mot ny konkurranse

I dag meldte jeg meg på Challenge de Fillol. Det er en internasjonal konkurranse som går i Stockholm den 13. mai. Foreløpig er jeg den eneste fra Upsala Fäktning som er påmeldt, men det kommer til å endre seg, antar jeg.

På kvelden fektet jeg som jeg aldri før har fektet. Poeng både her og der, mot alle og enhver. Og jeg ble sliten som aldri før. Gøy.

mandag, mai 01, 2006

Alléz!


Da jeg begynte å fekte igjen, den 9. februar i år, bestemte jeg meg for å drive med det en stund, fram til og med SM i Fäktning 2006, for så å ta en velkvalifisert avgjørelse om jeg skal fortsette, eller ikke...

Nå er SM over, den utsatte Värjkamrat Vandringspristävlingen er unnagjort med strålende resultat, og det er på tide å bestemme meg - skal jeg fortsette, eller skal jeg selge alt utstyret?

Overskriften sier sitt. Jeg fortsetter. Det er for gøy og utfordrende til at jeg kan slutte, igjen.

Forrige gang jeg sluttet med fektingen, sto valget mellom fallskjermhopping og fekting - utendørs eller innendørs. Dengang valgte jeg fallskjermhoppingen, og det er ingenting som kan få meg til å angre på den avgjørelsen. Hadde jeg valgt annerledes dengang, hadde livet sett helt annerledes ut. For eksempel så hadde jeg neppe hatt en plagsom gammel nakkeskade, men da hadde nok ikke Ann og jeg møtt hverandre heller.

Står valget mellom fallskjerm og fekting også denne gang? Jeg vet ikke helt, men det er mulig. Når det gjelder fektingen føles det som jeg har utrolig mye forbedringskapasitet - og det er jo det som gjør det moro og drive med noe, at man blir bedre - men i fallskjermhoppingen er det tvilsomt om jeg vil få oppleve noe jeg ikke allerede har opplevd, mange ganger, og om jeg skal oppleve det så vil også nakkesmertene øke i intensitet. Orker jeg det? Tvilsomt.

En annen fordel med å holde på innendørs er at jeg slipper å vente på at været skal bli bra.

tirsdag, april 25, 2006

Nye fjær i hatten

Värjkamraternas Vandringspris.
9 seire av 15 kamper.

Blant annet:
Seier over Göran Elfversson (45. plass i SM)
Seier over Joakim Gradin (53. plass i SM)
Seier over Daniel Sandberg (62. plass i SM)
3 poeng mot Sofie Larsson (2. plass i SM)
4 poeng mot Fredrik Hallner (15. plass i SM)

lørdag, april 22, 2006

Målet nådd - det ble 57. plass!

Etter den innledende puljefektingen sto jeg med to seire, og takket være seieren over 18:e rankede Van Dyck (endte på 35. plass) gikk jeg videre som nr. 57 av 64. Det var totalt 78 av 85 påmeldte deltagere som møtte opp. I første direkte utslagningsrunde (64-tablå, heter det vel) møtte jeg vinneren av min pulje - Kim Moumen (endte på 5. plass). Det ble en flott kamp som endte 15-2, til Moumen (det var ikke langt unna 15-7). Dermed var SM over for min del, og målet ble nådd, og vel så det. Jeg kom ikke sist.

fredag, april 21, 2006

Sommersveis

Gamla i frisørsalongen ville skrive opp navnet mitt i timebestillingsboken:

-Ken.
-Henning?
-Ken.
-Kent?
-Ken.
-Norska är ett roligt språk.

torsdag, april 20, 2006

Siste trening før SM

Da var siste trening før SM gjennomført. Det gikk bra. Og det gikk litt dårlig. Det positive med at det gikk dårlig er at det går dårlig først etter en times tid - når beina begynner å bli slitne. Det positive med det er at det neppe kommer til å bli en times intensiv fekting i SM. Først skal visst alle deles opp i puljer og deretter går de 64 beste videre til direkte utslagning. Jeg regner ikke med å gå videre til direkte utslagning. Jeg håper, men det er høyst usannsynlig at jeg - etter å ha fektet 1,5 år for 20 år siden og noen måneder for 10 år siden, samt 13 ganger siden 9. februar - er en bedre fekter enn noen av de 84 andre påmeldte. Slik som jeg ser det er alt bedre enn sisteplass en bonus. Uansett, det blir gøy å delta.
Note to self: Hold fokus på fotarbeid og avstand, og prikk inn presisjonsstøt på håndledd og arm.

Mot SM i fekting

Torsdag 9. februar
Torsdag 16. februar
Torsdag 23. februar
Tirsdag 28. februar
Tirsdag 7. mars
Tirsdag 14. mars
Tirsdag 21. mars: Värjkamraternas Vandringspris
Torsdag 23. mars
Torsdag 30. mars: Pappaledig
Tirsdag 4. april: Divisjonstävling
Tirsdag 11. april
Torsdag 13. april
Tirsdag 18. april
Torsdag 20. april
22. april: SM

tirsdag, april 18, 2006

Vasaloppet og Blodomloppet

Vasaloppet
Namn: Hansen, Ken
Klubb: Uppsala Oldboys Klubb
Lopp: Vasaloppet
Startled: 10
Startnummer: 10532
Nummerlappen finns att hämta i Sälen

Blodomloppet (sms-samtale mellom meg og Kaula)
-Jeg vurderer å løpe blodomloppet på under 48:26 i år.
-Jag med. En öl til vinnaren?
-Ok.

Sliten og svett

Egentlig skulle det vært konkurranse i dag - Värjkamraternas Vandringspris - men den ble utsatt til neste tirsdag. Istedet ble det nok en herlig trening. Jeg gjennomførte fokuset på fotarbeidet og fektet bedre enn noensinne. Bare én trening igjen før SM.

torsdag, april 13, 2006

Nesten alene på treningen

Kun to møtte opp på dagens trening. Mats og jeg. Vi fektet en times tid før han måtte dra. Da avsluttet jeg med en halvtimes spisskontrolltrening.

onsdag, april 12, 2006

Enda en fjær i hatten

På fektetreningen i går følte jeg meg litt redusert etter oppkastsjauen og tok det med ro. Men på tross av å være litt fysisk svekket fektet jeg såpass bra at jeg gir meg selv enda en fjær i hatten - for seieren over Emma Capandegui. Jeg tok også flere poeng mot Maria Isaksson, VM-bronsevinneren fra 2001, men ble slaktet av Julle. Gøy! Note to self: Fokusér på fotarbeidet.

Rettet skrivefeil fra 1991 til 2001.

mandag, april 10, 2006

Vinterkräksjuka

Forrige uke fikk Meija sprutbæsj. Deretter kastet hun opp. Et par dager senere spydde både Hanna og jeg sju ganger på sju timer. Så var det Idas tur. Hun hadde forøvrig ramlet ned fra et tre og mistet mobilen sin i en vannpytt noen dager tidligere, og haltet mellom sengen og WC.

Et kort øyeblikk trodde vi at Ann var blant de ca. 20 prosentene som ikke blir rammet av "vinterkräksjuka", men dengang ei. Dagen etter, på søndag, ble hun liggende.

onsdag, april 05, 2006

Kylling er godt

I begynnelsen av Lady & Landstrykeren (Lufsen) , som Meija liker å se på, er det reklame for Chicken Little. Den liker hun også å se på, reklamen altså. Så i dag surfet jeg innom Ginza for å kjøpe dvd-en, men fant i stedet ei blues-skive: Chicken Shack: OK Ken?
Og som mange vet, så synes jeg at kylling er helt ok.
Bra blogga, hva? :)

tirsdag, april 04, 2006

Divisjonstävling

I dag var det konkurranse i fekteklubben igjen. Denne gangen het den divisjonstävling og man ble delt opp i divisjoner som angivelig besto av fektere på omtrent samme nivå. Denne gangen gjaldt det best av tre 5-støts kamper, og hver seier talte. Jeg endte med 8 seire og havnet på 4. plass i min divisjon. Jeg vant forøvrig to av tre kamper mot han som tilslutt vant vår divisjon.

lørdag, april 01, 2006

100 typer øl

Etter tre måneder har jeg testet 23 typer øl og ligger følgelig to etter nyttårsforsettet mitt om å drikke 100 typer øl.

torsdag, mars 30, 2006

Pappaledig

Hjemme alene med Meija. Vi tok en kveldstur til fektesalen. Hun syntes det var kjempegøy der og ville ikke dra. Men vi dro...etterhvert. Da vi kom hjem ville hun leke litt i parken. Det fikk hun lov til. Det er jo gøy å være ute.
Etter middagen sovnet hun som en stein.

onsdag, mars 22, 2006

Selvskrytt er velskrytt!

Klubbkonkurransen Värjkamraternas Vandringspris gikk av stabelen i går. Alle fektet mot alle. Jeg vant 6 av kampene. Det beste med konkurransen var at spisskontrollen min er på vei tilbake i full fart og at jeg fikk poeng mot flere av klubbens beste fektere, inklusiv vinneren av denne delkonkurransen.

torsdag, mars 16, 2006

Lyst

Det er som Törna sa om fallskjermhopping, at når man gjør det, får man lyst til å gjøre det mer. Det gjelder helt sikkert blogging, og mange andre ting, også.

tirsdag, mars 14, 2006

Jesus' fødselsdag

Ingen vet når Jesus ble født, men alle er visst enige om at han ikke ble født i desember. Selv sitter jeg med "Mumiedetektiven" akkurat nå. Episoden tar for seg de tre kongene, som forøvrig ikke nevnes med antall i bibelen. Episoden kommer også innpå Jesus fødsel. Ifølge mumiedetektiven og hans professor ble Jesus født den 17. april i år 6 f.Kr. Dette begrunnes med et par matematiske tabber av munken Dionysius, da denne laget en ny kalender basert på Jesus fødselsdag, som ingen visste helt når var, stjernebildet Væren, at Jupiter var Betlehemsstjernen, gamle mynter, en mosaikk i Ravenna, sauer som aldri var ute om natten i desember, men fra april til september, og så videre, og så videre. Alt virker veldig tilforlatelig. På den annen side har jeg sett at andre tror mest på at en samstilling mellom Jupiter og Saturn i stjernebildet Fiskene som skjedde tre ganger i år 7 f.Kr. er den riktigste forklaringen på Betlehemsstjernen. Ut fra dette ble Jesus født den 12. november. Problemet med den løsningen er at da var jo ikke sauene i området ute på beite om natta siden det var for kaldt. Hva skal man tro?

PI-dagen

I dag feires pi-dagen siden amerikanerne har et litt bakvendt datoformat. Det er også Albert Einsteins fødselsdag. Forøvrig passerte det ultimate pi-øyeblikket uten at noen la merke til det den 14. mars, 1592, klokken 6.53:58 - dvs. 3,14159265358.

onsdag, mars 08, 2006

På nattbordet

Jeg leser, og hører på, så mye norsk jeg bare kan. Utover norske nettaviser leser jeg følgende: på toalettet har jeg Henning Mankells "Kennedys hjerne"; i badekaret leser jeg en novelle per bad i Isaac Asimovs "Azazel"; på mobiltelefonen har jeg Dan Browns "Da Vinci-koden" som lydbok; og på kontoret har jeg Vinjes "Bedre norsk".

Og dermed er jeg framme ved hva jeg har liggende på nattbordet til senere:

Gryende krise?

I et anfall av - sett inn valgfritt ord - så har jeg meldt meg på en lang skitur den 4. mars 2007.

Ved en tilfeldig er det tre dager etter bursdagen min.

Som broren min sa så er det 40-årskrise om man prøver å gå for fort, men ikke om man tar fine bilder underveis.

mandag, mars 06, 2006

Slaraffenland, ohoi!

Det kan jaggu virke som om det blir noen besøk i slaraffenland framover. Juhuu!

Slaraffenland (av ty. Schlaraffe, en 'lathans som lever i overdådighet'), egentlig et eventyrlig lykkeland hvor man får alt man trenger uten å arbeide, hvor f.eks. stekte duer flyr i munnen på en og pølser vokser på gjerdene. Eventyret om Slaraffenland stammer fra middelalderen, men forestillingene kan gå tilbake til myter fra oldtiden om gullalderen, det tapte paradis.
Kilde: Store Norske Leksikon.

søndag, mars 05, 2006

Vasaloppet

Vasaloppet er ferdig, i hvert fall for en kar jeg vokste opp sammen med. Han gikk nettopp i mål etter 7,5 timer. Bra jobba, Fredrik!

Istid

Pokker, isskrapa ligger inni bilen, sammen med låsesprayen!

lørdag, mars 04, 2006

DeLand-morgen

Innimellom savner jeg morran på DeLand, etter morgentreningen og rett før tåka sprekker opp, akkurat det øyeblikket med ryggen mot hangaren med en kaffe før første løft.

fredag, mars 03, 2006

Horoskop

Horoskop er artige greier. Spesielt med tanke på valget som ble gjort en gang for lenge siden, mellom å bruke stjerner til å spå med, eller griselever. Uansett, de er artige. Det beste horoskopet jeg har kommet over, og som passer meg til enhver tid, er dette:

Det gjelder å finne en sunn balanse mellom ambisjoner og livsnytelse. Du trenger ambisjoner for å "holde deg på jorda". Men utarter det til strebing og pengejag, blir lengselen etter slaraffenland og "null forpliktelse" desto mer påtrengende.
Dagens motto: Viljen er ingen landsrett.

Sagt på en annen måte så er det på tide med litt slaraffenland, snart.

SM i fekting

SM i fekting finner sted på Fyrishov 22-23. april.

torsdag, februar 09, 2006

Fekting på Fyrishov

Det er lenge siden jeg har fektet. I dag tok jeg med meg utstyret og stakk innom fekteklubben på Fyrishov. Det var gøy. Såpass gøy at jeg kommer til å gjøre det mer. Det som var ekstra gøy var at jeg fikk lyst til å hoppe fallskjerm igjen, også. Merkelig?

lørdag, januar 28, 2006

Emil og Ester

Emil ble to år den 26/12, men da var vi på julemiddag i Västerås, så vi hilste på Små-Frazzarna, Stor-Frazzarna også, den 28/12.Emil var ikke tilstede da bildet ble tatt, men det var søsteren hans, Ester. Meija er i en byggefase.

Innimellom går det litt fort...

Expresse.se melder at rett etter klokken 15.30 var 18 personer dratt opp av det iskalde vannet. En buss er på stedet for å ta hånd om de sjokkerte og kalde skøyteløperne. VG Nett kommer tilbake med mer
(VG NETT 28.01.06 kl. 14:31)

fredag, desember 30, 2005

A Helluva Beer


A Helluva Beer
Originally uploaded by uppsalahansen.
For noen år siden ble nyttårsforsettet mitt å drikke 100 øl i løpet av året. Noe som gikk lett. En av de foreløpig siste til å havne på etter 100-listen er HELL.

Prioriteringer...


Prioriteringer...
Originally uploaded by uppsalahansen.
Det er viktig å prioritere...

tirsdag, desember 20, 2005

Tiden flyr

Swoosh!
-What was that?
-That was your life, mate.
-Do I get another chance?
-Sorry.

Så herlig da at jeg har det bra, selv om det er stille på bloggen her :)

fredag, desember 09, 2005

Highlight fra Nobelfesten i 1920

"Norske författaren Knut Hamsun belönades - och blev ordentligt berusad. Han tafsade på Selma Lagerlöf och glömde diplom och prischeck i hissen".

Det er norrmenn som er bra,
det er norrmenn som er best,
det er norrmenn som kan drekka mest,
og stelle i stand med skikkelig fest.

onsdag, desember 07, 2005

En "no-brainer", eller?

På lørdagens fest fikk jeg forelagt en mulighet til å ha det gøy sammen med tre av Sveriges beste utøvere innen sin idrettsgren.

Hmm...

Grei nok timelønn

Landeveisrøvere dukker opp når man minst venter det. Vi har leid en leiebil via Hertz på nettet og oppdaget at de stenger kontoret på Gardermoen kl. 1900, altså rett før vi har sjans til å hente bilen. Jeg ringte for å høre hvordan de har tenkt å løse det. -Vi har et ekstragebyr på 500,- + moms for å vente etter stengetid. Genialt, tenkte jeg. Lurer på hvor mye ekstrapenger de, og kanskje de andre leiebilfirmaene, får inn på denne måten?

fredag, desember 02, 2005

Jeg klarte 52 igår.

Og ikke noe juksing på knærne, nei. Det ble 52 skikkelige pushups på to minutter. En serie på 15+15+15+6+1 og så gikk tiden ut, kreftene også. Her er utviklingen min siden 14. november: 30, 36, 37, 39, 40, 45, 50, 52.

Forresten, da jeg tok 37 så heiv Ann seg ned og klemte til med 42.

tirsdag, oktober 11, 2005

Klarte 50 på to minutter

Ok. Det er to minutter som gjelder, 100 pushups på to minutter.
I dag startet jeg friskt med 25 raske, tok en kort pause, og gikk rett i veggen, ok, ned på knærne, 15 til, oppe i 40, da skal jeg faenimeg klare 50, bare 10 igjen, steike så tomt det ble i musklene da gitt, presser på, Meija legger seg også ned for å hjelpe til, 48, 49, 50! Og 11 sekunder til gode. Ikke dårlig av en blekfet kontorist.

lørdag, oktober 08, 2005

Oktobertrening

Det har gått litt tregt med treningen i oktober men i går ble det en tidlig joggetur rundt hele lysløypa og nå som høsten har kastet seg over oss og vinteren kryper nedover var det på tide å vinterparkere speed-mobilen min på en låve i Åloppe noen mil nord for Uppsala og da ble det en herlig sykkeltur på en time og 8 minutter hjem igjen.

MOTVIND HELE VEIEN: Bildet er tatt med min nye Sony Ericsson K750i på baksiden av Ärna Flyplats, tidligere F16.

Rett skal være rett, eller?

Det var en gang en kar i 1492, som trodde han hadde seilt til India da han traff på noen øyer i havet. Disse døpte han sporenstreks til Vestindia, selv om navnet Antillene sto på et kart over Atlanterhavet fra 1424. Men rett skal være rett, og nå kaller vi øyområdet både for Antillene og Karibia, selv om Christofer Columbus jo er det navnet vi kjenner Cristoforo Colombo best under. Eller var det Cristobal Colon? Og hvem var det som oppdaget Amerika, egentlig? Kanskje kineserne i 1421? Eller var det vikingene på 1000-tallet? Eller kanskje innbyggerne der på den tiden, og før, hadde oppdaget det? Whatever.

Så har vi noe som ikke heter Beijingand, men Pekingand.
Og Bombay heter jo ikke lenger det, men Mumbai.
Det finnes sikkert enda flere eksempler på at rett skal være rett, men når vil måneden oktober endre navn? Og til hva?

Oktobernavnet henger jo igjen fra den eldre romerske kalender, der måneden var den åttende (okto-) i året.

Eller kanskje 1. mars igjen bør bli årets første dag?

torsdag, oktober 06, 2005

Naturlig utvalg eller logikk?

Skal vi tro at utviklingen hos artene og dannelsen av nye arter hovedsakelig har skjedd som et resultat av det naturlige utvalg (Darwin, 1859), eller på Intelligent design som enkelte amerikanere mener skal sidestilles darwinismen på skoler i USA, eller har Det flygende spagettimonsteret vært ute med sitt Noodly Appendage?

onsdag, oktober 05, 2005

Godt Nytt År!

Den 5. oktober i 3761 f.Kr skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

Og akkurat i dag er det 5766 år siden at det ble morgen, første dag. I hvert om man skal tro at en gjeng rabbinere klarte å regne seg fram til akkurat den 5. oktober bare på grunnlag av Mosebøkenes genealogier.

Kilder: Store Norske Leksikon og Bibelen.

mandag, oktober 03, 2005

Ny mobiltelefon

-Øy!
-Øy!
-Gjett hva jeg ringer med?
-Aner ikke.
-En ny mobiltelefon.
-Jassågitt?
-Den koster bare 25 000,-.
-Det var jo billig.
-Ikke sant, men den er jævlig smooth.
-Javel?
-Det er den nye fra Motorola, heter Micro-Tac. Den er knøttliten.

Denne samtalen med brodern fant sted en gang på slutten av 80-tallet. Det var min første samtale på mobiltelefon. Jeg jobbet på lageret til Motorola i Oslo og fikk lov til å ringe med en av de første Micro-Tacene som kom inn.

Flere år senere kjøpte jeg min første mobiltelefon, en Nokia 1610. Den fungerte bra til langt ut i 2002, også etter at antenna falt av.
Deretter tok jeg et kvantesprang innen mobilteknologi over til en Sony Ericsson P800, en robust og fantastisk telefon som nå har takket fullstendig for seg etter at Meija kastet den i gulvet. For at skjermen skal funke må jeg trykke nederst på telefonen. Da lyser den såvidt i svarthvit, men det triplet batterikapasiteten, som allerede var veldig god.

Men nå er P800 erstattet av en K750i. Det siste jeg rakk var å overføre alle kontaktene mine før skjermen ble stripete og døde. Perfekt.

Brodern ble den første til å ringe til meg på den nye, fra Portugal midt under dagens solformørkelse.

torsdag, september 29, 2005

Atari Lynx

Av en eller annen grunn har jeg drassa med meg en spillkonsoll siden steinalderen. En Atari Lynx. Den dukka opp av en eske her i Uppsala. I år er det mest Meija som har lekt med den, men det hender at jeg tar en runde på BMX'en eller hiver meg på surfebrettet og drar noen fete 1440-gradere.

I dag kom det en mms fra broder Tom i Oslo:
"Jeg trudde faderimeg jeg hadde kastan gett. Men her var'n." Han hadde funnet sin versjon av maskina fra steinalderen (øverst). Hans var enda eldre enn min (nederst).

Vi lurer begge på hvor i helvete flysimulatorspillet er blitt av. Selv har jeg standardspillet "California Games".

Noen kule fakta om Atari og Lynx:
1972, Atari Inc. startes for Nolan Bushnells 250 dollar.
1976, Atari Inc. selges av Bushnell til Warner Inc. for 28 millioner dollar.
1989, Atari Corp. slipper Atari Lynx, verdens første håndholdte spillsystem med fargeskjerm
.

Kilde: http://www.atarilynx.com/

Sjokk og vantro!

Kneet mitt gjør vondt så jeg droppet joggeturen i dag tidlig og tok en lang sykkeltur med Thula i stedet. Vel, tilbake på kontoret fikk jeg "lynmelding" (som det heter i Norge) fra Kaula. Han hadde tatt 30+20 pushups, hvorpå jeg kastet meg ned for å ta 30 kjappe. Sist jeg tok pushups så gikk det helt greit. Som tittelen viser så gikk det dritt denne gangen. Veien til 100 på to minutter ble plutselig veldig lang...

tirsdag, september 27, 2005

100 push-ups på 2 minutter

Kaula har en plan. Å klare 100 push-ups på 2 minutter. Ambisiøst? Ja, kanskje det. Uansett så sa jeg at jeg blir med på det. Både han og jeg klarer 40 "på raken". Altså er det et stykke igjen. Lengst for meg. Kaula klarte det da han var 14 år, 100 på 2, altså. Jeg har aldri tenkt den tanken engang. Før i dag. Takk, Kaula.
Her er reglene for pushups, og noen rekorder.

Treningsdagbok, september

27: En tidlig joggetur gjennom hele lysløypa.
25: En tidlig joggetur gjennom hele lysløypa.
22: En tidlig joggetur gjennom halve lysløypa.
21: Nakketrening med vekter.
18: Nakketrening med vekter.
11: Nakketrening med vekter. Svimmel som faen etterpå.
8: En tidlig joggetur gjennom halve lysløypa.
2: En tidlig joggetur gjennom halve lysløypa.

søndag, september 25, 2005

Lynet fra nord

Min norske favorittkonge, Harald 3 Hardråde, døde på denne dag, i 1066. Han levde litt av et liv, og med sin død sørget han indirekte for at en "nordmann" erobret England.

Kort fortalt så kjempet han som 15-åring i slaget ved Stiklestad, rømte til Gardarike og videre til Miklagard, hvor han ble kalt Lynet fra nord. I Miklagard kjempet han for den bysantiske keiseren i Middelhavsregionen, og samlet ganske mye gull til seg selv også, som han brukte til å bli konge i Norge i 1045. Han skal vistnok ha grunnlagt Oslo også.

Den 25. september 1066 falt han ved Stamford Bridge hvor han svekket den engelske kongen Godwinssons hær slik at denne tapte slaget ved Hastings mot Vilhelm Erobreren senere samme høst.

Vilhelm Erobreren var etterkommer av Gange-Rolv.

lørdag, september 24, 2005

Religiøs filosofi?

Jeg tok en test til: What's Your Religious Philosophy?
Svaret ble: You're not religious, but you've created your own kind of spirituality. Introspective and thoughtful, you tend to look inward for the divine. You are distrusting of all forms of organized religion. You especially dislike religious gurus and leaders, who you feel are charlatans.

Amen.

Min "spirituality" heter Visjonær fatalisme.

fredag, september 23, 2005

Svensk? Jasså, gitt!

Jeg kom over ei side, og tok en test: Hvilket språk skal jeg lære. Og resultatet ble svensk!

***You Should Learn Swedish***
Fantastisk! You're laid back about learning a language - and about life in general. Peaceful, beautiful Sweden is ideal for you... And you won't even have to speak perfect Swedish to get around!
What Language Should You Learn?

torsdag, september 22, 2005

Hundekamp = massasjetilbud

På dagens joggetur passerte Thula og jeg et kjærestepar med en hund som ikke var i bånd. Den fant ut at Thula så ut som et lett bytte, kanskje fordi hun var i bånd?

Den tok feil.

Uansett, resultatet ble at mannen, som bare passet på den "snille hunden som aldri bruker å gjøre slikt", ble kjempelei seg, selvfølgelig, for Thula fikk et lite sår i skallen, og han sa at han jobber i "komunhälsan" og tilbød meg gratis massasje, noe jeg syntes var morsomt.

Hva i alle dager hadde jeg fått tilbud om dersom Thula hadde blitt alvorlig skadet?

onsdag, september 21, 2005

Jeg visste det, jeg er veltrent!

Selv etter noen år uten noen form for trening, nå ja, nesten uten trening, er jeg fortsatt veltrent, i hvert fall i følge VGs Vektklubb.no. Riktignok sier deres test at "din BMI er 24,62, og om du ligger nærmere 25 enn 20 kan du, for ditt eget velbefinnende, kvitte deg med et par kilo".

Så står det videre:

PS: BMI (Body Mass Index) er ikke et eksakt mål på eventuell overvekt. Om du for eksempel er veltrent, er det mulig at du vil ha en høy BMI uten å være det minste overvektig.

Se der ja...

På tide med ny mobiltelefon

Meija fikk tak i min gamle P800, igjen. Det var ikke første gang det skjedde. Jeg har latt henne leke litt med den innimellom siden hun er så interessert i alt som blinker og piper, samt at jeg har hatt lyst på en ny. Men det tok seks måneder før hun klarte å slenge den hardt nok i gulvet til at noe gikk alvorlig i filler. Det har riktignok vært noe som har raslet inni den et halvt års tid, og for en uke siden sluttet vibreringen å fungere, men denne gangen er det alvorlig. Skjermen er "fucked". Det går å ringe inn, men uten skjerm blir det vanskelig å både ringe og sende noe som helst. Så tiden har kommet...

søndag, september 18, 2005

Adrian Nicholas

Er det mulig tenkte jeg da jeg sjekket innboksen og så en mail med "Tema: Adrian Nicholas", og det var det:

A friend have left us - Adrian Nicholas. You all knew him and have also skydived with him - I'm in loss of words. My thoughts go to Katarina and their daughter. I feel so empty - again a skydiving friend is lost to our community. You take care out there - stay safe.
Schwede


Åssen i helvete skjedde det, tenkte jeg videre, og logget meg på dropzone.coms "incident"-side:

Fatality: Texel, The Netherlands; Adrian Nicolas
With deep regret and sorrow we announce the death of Adrian Nicolas this saturday 17 september 2005 at around 3:30 pm.

Adrian was a highly experienced British parachutist with many thousands of jumps. During his 8th jump this afternoon he performed an expert landingmanouvre. During this correctly executed manouvre his AAD opened his reserve parachute at aproximatly 300 feet. His body was pulled in a horizontal direction because both parachutes were open. Just before he hit the ground he tried to correct this by release his main canopy. Even so he made such a hard landing that he died on the scene because of his injuries. CPR and emergency responds helicopter personel weren't able to save him. Our compasion goes out to his girlfriend, daughter, family and friends.

Paracentrum Texel


Å fy faen...

onsdag, september 14, 2005

VGs oljeorkanekspert

Da jeg surfet innom VG Nett den 30. august stusset jeg over at en "oljeekspert tordnet på TV" om orkanen Katrina. Her må det være en leif på ferde, tenkte jeg, og tipset Tom om dette. Han sendte sporenstreks mail til VG, og minutter senere var det noen som hadde rettet opp lefien.

Jeg har et tips til VG

Det staves "tips" ikke "tip".
En halvtime etter mail til VG var det rettet.

søndag, september 11, 2005

Minusgradene kom i natt

Den siste uka har gradestokken utenfor kjøkkenvinduet vist mellom 3 og 8 grader klokka sju på morran, men i dag hadde den ramla ned på -1. Den er her. Høsten.

Etter frokost ringte mora mi, fra Portugal, og 22 varmegrader. Hun reiste i går, og blir der til 17. desember.


Jeg fant et gammel satelittbilde av Alporcinhos på Google Earth.

torsdag, september 08, 2005

Driving While Black

"Før jeg kjørte bil, ble jeg også stoppet for «walking while black", sier Don Cheadle til VG.

Hørte jeg Land of the Free?

tirsdag, september 06, 2005

Ingemar Stenmark

"Hä gå int förklar nå för dom som int begrip."

mandag, september 05, 2005

Aikido

Misset litt når første nybegynnersøndag var for Aikido-treningen og stakk innom Uppsala Budoklubb på Fyrishov i går. Om ikke annet så fikk jeg med meg avslutningen på litt avansert trening, som virket helt ok, men jeg fikk også med meg litt for mye av smårare tradisjonsgreier som jeg ikke helt digga.

I kveld er høstens første nybegynnerdag for ju-jutsutreningen...

fredag, september 02, 2005

2. september 1893

"Alt står vel til i Norge, Deres Majestet", sa statsminister Emil Stang til Kong Oscar 2 i den første telefonsamtalen mellom Oslo og Stockholm.

Stang-slekten er forøvrig fra Halden, og ved siden av å ha hatt to stasministere, har den gjort det stort innen skog- og sagbruksbransjen, og grunnla blant annet Stangeskovene og Maarud.

Forresten, Stang-slekten fra Stangebråten i Aremark stammer fra Svend Hansen, som byttet navn til Stang på 1700-tallet.

Hansen var vel et vanlig navn på den tiden også.
Nå er det rundt 58 000 som heter Hansen i Norge.

tirsdag, august 30, 2005

Mormora mi døde for to år siden

Hun ble født tirsdag 5. mai 1914 og døde lørdag 30. august 2003.
Det blir 32 625 dager, fordelt på 89 år, 3 måneder, 26 dager.

Alternativt:
  • 2 818 800 000 sekunder
  • 46 980 000 minutter
  • 783 000 timer
  • 4 660 uker

Om jeg lever akkurat like lenge som henne så dør jeg mandag 26. juni 2056.

lørdag, august 27, 2005

Å jogge før frokost

Har funnet det ut før, og fant det ut igjen. Det er best å jogge før frokost, rett etter at jeg står, om jeg er innstilt på det når jeg legger meg dagen før. Da går det liksom av seg sjæl når jeg våkner. Og før dagen har kommet skikkelig i gang er treningen unnagjort.

fredag, august 26, 2005

Tid, tid, tid...

Når i alle dager skal jeg få løpt da? Det lurer jeg på. Jeg vet, det handler om prioriteringer, eller å bare gjøre det. Men så lett er det ikke for meg selv om jeg jobber for å komme dit. "Gjør-ting-nå" genet mitt er litt i ulage, og har vært det ganske lenge, mens "jeg-må-bare-tenke-meg-om" genet tar for stor plass. Sånn er det bare. Men som kjent, ting kan endres.

Nye Saucony-sko

Meija og jeg kjørte til Löplabbet i går. Jeg kjøpte meg nye joggesko. Bare 1,5 år etter at de jeg fortsatt bruker var modne for utskiftning. Ikke det at jeg har brukt de så veldig mye siden da, men det henger sammen med at de har vært så dårlige. Så hvorfor har jeg ikke kjøpt nye da? Vel, jeg har jo ikke jogget så mye at jeg har trengt nye. Jeg vet, det blir litt Catch 22 over det hele, men nå har jeg nye supersko som bare venter på å bli brukt...

torsdag, august 25, 2005

30 av 203

Jeg surfet nettopp innom Svante Bengtssons blogg, og meldte meg på konkurransen hans - Country Competition. Selv om jeg "bare" har besøkt 30 land uten å tenke på det som en konkurranse så er jeg fornøyd med det resultatet. Ikke fornøyd som at jeg ikke har tenkt å reise mer, men fornøyd. Spesielt med tanke på at jeg har vært 35 ganger i Florida og 40 ganger totalt i USA. Sykt, men sant!

onsdag, august 03, 2005

Helgetur til Norge

Ann, Meija og jeg kjørte en tur til Norge og onkel Yngve på fredag. Han feiret sine første 60 år med familie og venner i Ytre Enebakk. Etterpå kjørte vi i følge med broder'n til Oslo og ble sittende oppe med Steinar (VM93-95 og EM98) og Kristin. Dagen etter feiret vi Amalies 9-årsdag med grilling i hagen. Så gikk turen gikk til hytta i Aremark hvor vi overnattet, og kjørte hjemover med Thula på søndag. Det ble tid til kaffepause hos Robine og Gunnar i Västerås.

onsdag, juli 27, 2005

Sjuk som faen!

Fikk bare tre timer søvn natt til tirsdag, og fire natt til i dag. Feber, smerter i kroppen og hode, samt snørrete nese. Nakken slo seg også skikkelig vrang, men det interessante er at inni hue, der sitter jeg og har det bra selv om kroppen er dårlig. Det er litt kult, egentlig.

fredag, juli 22, 2005

Ny vaskemaskin

That's right. Den gamle Blombergen som fulgte med huset gikk i filler dagen før vi dro til Portugal. Like greit det, egentlig. Den bråkte noe helt for jævlig. I dag kom leveringsgutta med den nye vi kjøpte på Onoff på onsdag, og monterte den - en LG Direct Drive 7 kg, med klokke som viser hvor lenge det er til vasken er klar, og en barnesikring, og nesten lydløs - genialt.

onsdag, juli 20, 2005

Hjemme igjen etter to uker i Portugal

Det er bredbånd i leiligheten i Portugal, men jeg valgte å ikke bruke tid på å blogge hver dag, så nå får det bli noen ord og bilder i etterkant.

Tore fra Karmøy. Utrolig, men sant. På ankomstdagen, etter å ha sovet noen timer, kom vi tilbake etter en handletur, men fikk ikke opp porten inn på området. Da kom en kar løpende nedover bakken og skulle inn på området. Hva annet enn "fy faen" kunne jeg si da jeg kjente igjen Tore fra Karmøy. En hyggelig kar fra landslagstiden tidlig på 90-tallet som viste seg å være på ferie på samtidig på samme sted som oss med sin familie.

Solbrent. Det er akkurat det jeg ble den første dagen på stranda. Skikkelig solbrent. Det har begynt å gå opp for meg at når man har småbarn så er det lett at småting kan gå i glemmeboka, småting som å sørge for at noen smører inn ryggen med solkrem. Resultatet av forglemmelsen ble at jeg koste meg i sola i fem timer, og noen dager senere kom blemmene. Men som alt annet så gikk også det over. Ingenting gjør så vondt at man ikke kan glede seg over noe annet.


Meija på to. Det største som skjedde på turen er at Meija reiste seg opp og tok sine første skritt. Etter det har hun gått og gått og gått.

Utover dette så ble det mye shopping og kos og mat og øl og, i det hele tatt, ferie.

Det står mer på Meijas blogg.