Løp min første mil på tredemølle, på 58:24.
mandag, april 04, 2011
onsdag, mars 30, 2011
24
Varmet opp med å ro 2000 meter, og satte ny personlig rekord, viste det seg da jeg kom hjem og logget resultatet på Concept2-websiden.
Deretter ble det styrketrening. Tung, selvfølgelig. I 40 minutter.
Deretter ble det styrketrening. Tung, selvfølgelig. I 40 minutter.
mandag, mars 28, 2011
onsdag, mars 23, 2011
22 - Med gruff i halsen
Har hostet og harket en stund (dagisbarn) og har dermed trent litt rolig, spesielt kondisjon, den siste tiden, men så skjer det som kjent at jeg sprekker, og da spesielt når jeg skal ta det rolig.
Klok av skade, bestemte jeg meg for å varme bra opp med sykkel og styrketrening for så og kjøre på med et rekordforsøk på 500 meter roing.
Det ble ikke rekord, men forsøket var bra selv om jeg sprakk med ca. 100 meter igjen. Da burde jeg sluttet. Gitt opp. Tenkt på helsa. Men den gang ei.
Så nå håper jeg at det er det siste av forkjølelsen jeg driver og hoster opp for nå vil jeg trene hardere, for pokker!
Klok av skade, bestemte jeg meg for å varme bra opp med sykkel og styrketrening for så og kjøre på med et rekordforsøk på 500 meter roing.
Det ble ikke rekord, men forsøket var bra selv om jeg sprakk med ca. 100 meter igjen. Da burde jeg sluttet. Gitt opp. Tenkt på helsa. Men den gang ei.
Så nå håper jeg at det er det siste av forkjølelsen jeg driver og hoster opp for nå vil jeg trene hardere, for pokker!
lørdag, mars 19, 2011
21
Styrketrening.
Blir litt imponert over meg selv, at jeg er så sterk.
Må være en genetisk arv fra morfar...
Blir litt imponert over meg selv, at jeg er så sterk.
Må være en genetisk arv fra morfar...
lørdag, mars 05, 2011
20
Fortsatt litt småhost og harkel, men jeg ville ta en rolig rotur.
Jeg burde visst bedre.
Når jeg sier at jeg skal ta en "rolig" trening, ja, så går det forsettet i dass. Det er nesten som om jeg bare må trosse, meg selv, også. Ingen skal faentameg fortelle meg hva jeg skal gjøre! Selv ikke jeg.
Jaja. Sånn er det.

Men det ble i hvert fall ny personlig rekord på 5000 meter.
Jeg burde visst bedre.
Når jeg sier at jeg skal ta en "rolig" trening, ja, så går det forsettet i dass. Det er nesten som om jeg bare må trosse, meg selv, også. Ingen skal faentameg fortelle meg hva jeg skal gjøre! Selv ikke jeg.
Jaja. Sånn er det.
Men det ble i hvert fall ny personlig rekord på 5000 meter.
tirsdag, mars 01, 2011
19 - på bursdagen min
Kortversjon
Romaskin, styrketrening, massasje og mental trening (sauna:)
Il pescatore – langversjon
Jeg rusler med skuldrene oppunder øra og hendene trøkka ned i lommene. Et halvt haltende skritt bak og til side. Hun vet hvor vi skal. Ikke jeg.
«Faen så støl i leggene» tenker jeg. «Igjen. Surt ute. Vinteren slepper ikke taket. Når faen kommer sommeren? Våren? Fryser. Lei av det nå, men for en fin dag… for hjertet og sjelen… men ikke utendørsvær, langtderifra. Isende tåkekulde. Burde tatt på meg vinter lang under…»
Etter frokost. Trening.
«…etter treningen» tenker jeg. «Droppet den…stillongsen. Det var dumt»
Kaffe fulgt av massasje.
«Ikke tørk av oljen» sier massasjedama etter en times tid. «Bra for huden.»
«Hvor ofte bør en kontorkropp masseres?» spør jeg, og tenker: «…herlig mye hudkontakt de siste dagene føles godt i sjela…»
«Ikke oftere enn et par ganger i måneden» sier hun.
Jeg nikker. «Får prøve igjen om noen uker»
Luksuslønsj.
«Fråtselysten uteblir når det så åpenbart er noen som har lagt ned mye arbeid i maten. Innsikt. Ser bra ut. Som et forgjengelig tallerkenkunstverk i motsetning til den uestetiske fastfood-maten og serveringen… Man spiser langsommere. Man. Jeg. Visdom.»
Jeg ser på klokka. Smiler. «Hva nå?»
«Vi har god tid.» Hun nikker og besvarer smilet.
«Fine elsklingen» tenker jeg. «Det er jo tanken som teller. Eller? Det er jo bra å vise det også. Show, don’t tell.»
«Ikke planlegg noe» hadde hun sagt i godt tid før bursdagen.
«En fin tradisjon» sier jeg.
Hun nikker. Smiler.
«Vi pleier å overraske hverandre med noe for kropp og sjel» tenker jeg. «Noe for alle sanser.»
Dagen ble avrundet med tapas, zlatopramen og konsert.
Varme i kulda.
Romaskin, styrketrening, massasje og mental trening (sauna:)
Il pescatore – langversjon
Jeg rusler med skuldrene oppunder øra og hendene trøkka ned i lommene. Et halvt haltende skritt bak og til side. Hun vet hvor vi skal. Ikke jeg.
«Faen så støl i leggene» tenker jeg. «Igjen. Surt ute. Vinteren slepper ikke taket. Når faen kommer sommeren? Våren? Fryser. Lei av det nå, men for en fin dag… for hjertet og sjelen… men ikke utendørsvær, langtderifra. Isende tåkekulde. Burde tatt på meg vinter lang under…»
Etter frokost. Trening.
«…etter treningen» tenker jeg. «Droppet den…stillongsen. Det var dumt»
Kaffe fulgt av massasje.
«Ikke tørk av oljen» sier massasjedama etter en times tid. «Bra for huden.»
«Hvor ofte bør en kontorkropp masseres?» spør jeg, og tenker: «…herlig mye hudkontakt de siste dagene føles godt i sjela…»
«Ikke oftere enn et par ganger i måneden» sier hun.
Jeg nikker. «Får prøve igjen om noen uker»
Luksuslønsj.
«Fråtselysten uteblir når det så åpenbart er noen som har lagt ned mye arbeid i maten. Innsikt. Ser bra ut. Som et forgjengelig tallerkenkunstverk i motsetning til den uestetiske fastfood-maten og serveringen… Man spiser langsommere. Man. Jeg. Visdom.»
Jeg ser på klokka. Smiler. «Hva nå?»
«Vi har god tid.» Hun nikker og besvarer smilet.
«Fine elsklingen» tenker jeg. «Det er jo tanken som teller. Eller? Det er jo bra å vise det også. Show, don’t tell.»
«Ikke planlegg noe» hadde hun sagt i godt tid før bursdagen.
«En fin tradisjon» sier jeg.
Hun nikker. Smiler.
«Vi pleier å overraske hverandre med noe for kropp og sjel» tenker jeg. «Noe for alle sanser.»
Dagen ble avrundet med tapas, zlatopramen og konsert.
Varme i kulda.
søndag, februar 27, 2011
18
En 12-minuttersøkt på tredemølla fulgt av hardt beinarbeid.
lørdag, februar 19, 2011
17
På grunn av litt host og harkel tok det litt tid fra trening nummer 16 siden jula, til denne korte økta på Friskis & Svettis.
tirsdag, februar 08, 2011
16
Dagens innendørstrening (jepp, med strålende solskinn ute, it's galskap, I tell ya!) ble innledet forsiktig, med 20 minutter på sykkel, fulgt av styrketrening og en 500 meter på romaskinen med ny rekord: 1,38.2
Hurra for meg!
Men det var tungt, på slutten. Jeg åpnet med et 1,33-tempo som føltes kontrollert, men etter 350 meter, sviktet kjempekreftene og jeg var nær ved å gi opp, eller nei, sånt gjør jo ikke jeg... Jeg var nær ved å roe ned, men tok meg sammen og presset på det siste stykket.
Hurra for meg!
Men det var tungt, på slutten. Jeg åpnet med et 1,33-tempo som føltes kontrollert, men etter 350 meter, sviktet kjempekreftene og jeg var nær ved å gi opp, eller nei, sånt gjør jo ikke jeg... Jeg var nær ved å roe ned, men tok meg sammen og presset på det siste stykket.
søndag, februar 06, 2011
15
Har følt meg litt pjusk i noen dager, men tenkte at litt lett trening er bra. Det kan vel i hvert ikke skade, eller? Så jeg dro av gårde til Friskis & Svettis og lurte litt på hva jeg skulle finne på.
Startet med litt roing, kjente at det gikk bra og prøvde meg på en 500 meter i rolig tempo, hvilket også gikk bra. Så bra at jeg måtte trå litt til mot slutten og endte på 1.46,6. Not bad, men ikke bra, kjente jeg. Ikke helt i form, som sagt. Litt pjusk.
Alle tredemøllene var opptatt, så jeg løftet litt skrot en stund før jeg prøvde meg på en rolig Cooper-test med mine nye joggesko.
Her er ei lenke til den gang de gamle var nye.
Resultat: ”Din løpeform er beregnet til over gjennomsnittlig.
Din fart ved 2100 meter tilsvarer 10.5 km/t.”
Ikke dårlig, det heller, av en pjusk, smått overarbeidet, kontorrotte.
I følge trening.no så bikker løpeformen til ”veldig god” om jeg klarer 500 meter til på 12 minutter.
Startet med litt roing, kjente at det gikk bra og prøvde meg på en 500 meter i rolig tempo, hvilket også gikk bra. Så bra at jeg måtte trå litt til mot slutten og endte på 1.46,6. Not bad, men ikke bra, kjente jeg. Ikke helt i form, som sagt. Litt pjusk.
Alle tredemøllene var opptatt, så jeg løftet litt skrot en stund før jeg prøvde meg på en rolig Cooper-test med mine nye joggesko.
Her er ei lenke til den gang de gamle var nye.
Resultat: ”Din løpeform er beregnet til over gjennomsnittlig.
Din fart ved 2100 meter tilsvarer 10.5 km/t.”
Ikke dårlig, det heller, av en pjusk, smått overarbeidet, kontorrotte.
I følge trening.no så bikker løpeformen til ”veldig god” om jeg klarer 500 meter til på 12 minutter.
lørdag, februar 05, 2011
fredag, februar 04, 2011
BMI på 24. Hva så?
Jeg testet BMI og fikk følgende:

"Om du ligger nærmere 25 enn 20 i BMI kan du, for å øke ditt velbefinnende, kvitte deg med et par kilo."
Øke mitt velbefinnende? Noen få kilo fra eller til spiller vel ingen rolle, eller?
"Om du ligger nærmere 25 enn 20 i BMI kan du, for å øke ditt velbefinnende, kvitte deg med et par kilo."
Øke mitt velbefinnende? Noen få kilo fra eller til spiller vel ingen rolle, eller?
torsdag, februar 03, 2011
mandag, januar 31, 2011
13
Dagens hovedmål var å ikke ro. Det gikk dritt. Men før det gikk dritt, så trente jeg steinhardt på armer, skuldre og rygg i 40 minutter.
[insert cheezy_vain_shot]

Og så tenkte jeg at jeg ville prøve å se hvor fort jeg kunne ro, ikke over en viss strekning eller tid, men hvilket makstempo jeg kunne klare å holde.
Resultat: 1.29-1.33 i ca. 170-250 meter på tre intervaller.
[insert cheezy_vain_shot]
Og så tenkte jeg at jeg ville prøve å se hvor fort jeg kunne ro, ikke over en viss strekning eller tid, men hvilket makstempo jeg kunne klare å holde.
Resultat: 1.29-1.33 i ca. 170-250 meter på tre intervaller.
søndag, januar 30, 2011
Cooper-testen
Cooper-testen går ut på å løpe så langt du kan på 12 minutter, men ettersom jeg ikke aner hvor langt jeg kommer på den tiden, men vet hvor langt jeg kom på 50 minutter, så omregnet jeg det resultatet, ved hjelp av Google, til 1902 meter på 12 minutter.
Resultat i følge trening.no:
"Din løpeform er beregnet til gjennomsnittlig.
Din fart ved 1902 meter tilsvarer 9.5 km/t."
Jeg holdt altså et tempo så jeg skulle klare 50 minutter, ikke 12, så snart må jeg selvfølgelig kjøre en ekte Cooper-test.
Uten sammenheng forøvrig så omkom Lasse Cooper, en svensk fallskjermkompis, i en scooterulykke på fredag.
R.I.P.
Resultat i følge trening.no:
"Din løpeform er beregnet til gjennomsnittlig.
Din fart ved 1902 meter tilsvarer 9.5 km/t."
Jeg holdt altså et tempo så jeg skulle klare 50 minutter, ikke 12, så snart må jeg selvfølgelig kjøre en ekte Cooper-test.
Uten sammenheng forøvrig så omkom Lasse Cooper, en svensk fallskjermkompis, i en scooterulykke på fredag.
R.I.P.
Ekstra hjemmetrening
Se egen flik eller kos deg med videoen :)
Løpetå
Resultatet av åtte kilometer på 50 minutter på tredemølle for en som aldri har løpt så langt før er ikke bare giganormiske vannblemmer på begge lilletærne, men også en innsikt om at jeg kanskje er noe av en utholdenhetsutøver allikevel...
lørdag, januar 29, 2011
12
Running - Treadmill: 50 minutes. 8 km.
Så langt har jeg aldri løpt!
Prøvde å ro en 500 meter etterpå, men det gikk dritt. Jeg holdt et 1.35-tempo, men plutselig rodde jeg rett i veggen og ga opp, ergo er jeg en dritt. Men det går over. Neste personlige rekord blir under 1.40. Garantert!
At naboen, Johan L, satte seg ned og tro til med en 1.43-runde mens jeg løp, hadde ingenting med mitt rekordforsøk å gjøre. Absolutt ingenting! Jeg sverger. Helt sant!
Forøvrig er min personlige rekord på 500 meter 1,45.9
Så langt har jeg aldri løpt!
Prøvde å ro en 500 meter etterpå, men det gikk dritt. Jeg holdt et 1.35-tempo, men plutselig rodde jeg rett i veggen og ga opp, ergo er jeg en dritt. Men det går over. Neste personlige rekord blir under 1.40. Garantert!
At naboen, Johan L, satte seg ned og tro til med en 1.43-runde mens jeg løp, hadde ingenting med mitt rekordforsøk å gjøre. Absolutt ingenting! Jeg sverger. Helt sant!
Forøvrig er min personlige rekord på 500 meter 1,45.9
fredag, januar 28, 2011
En mil på isete føre
Løypa lokket. Jeg dro på meg nye skiklær og tok meg en tur i lysløypa. Hadde planlagt fire runder og det ble fire runder, med innlagt joggetur opp den bratte langbakken. De andre småbakkene gikk bra å skøyte opp.
Rundetider: Ca. 15 minutter. En time på ei mil.

Nye hansker Prøvde flere par, men falt for de beste.
Tror jeg enten glemte å telle en runde da jeg angivelig gikk ca. to mil forrige gang eller at jeg ikke hadde kontroll på tiden jeg brukte. Fra www.funbeat.se (.net finns også, logg deg på): Längdskidor/klassisk, 110 min, 21,6 km (eller 20 km avhengig av om en runde er 2,7 km eller 2,5), 05:06 min/km
11,78 km/h.
Rundetider: Ca. 15 minutter. En time på ei mil.
Nye hansker Prøvde flere par, men falt for de beste.
Tror jeg enten glemte å telle en runde da jeg angivelig gikk ca. to mil forrige gang eller at jeg ikke hadde kontroll på tiden jeg brukte. Fra www.funbeat.se (.net finns også, logg deg på): Längdskidor/klassisk, 110 min, 21,6 km (eller 20 km avhengig av om en runde er 2,7 km eller 2,5), 05:06 min/km
11,78 km/h.
Abonner på:
Innlegg (Atom)


