onsdag, mai 28, 2008

Vil du leke?

I dag gikk Meija og jeg gjennom Trädgårdsstaden, og lekte litt i en liten lekepark mellom husene, på vei hjem fra dagis.

Ei gammel dame kom ut og sjekket postkassen, og sa noe.

Jeg så mot henne. Ja, det var meg hun snakket til.

-Hva sa du?, sa jeg, og tenkte; "så surt".

-Är ni våra nya grannar!?, spurte hun grettent.

-Nei, vi er på vei hjem fra dagis, sa jeg med en hyggelig tone, og et smil.

-Här får barnet inte leka. Det är för dom som bor på gården!

Hun snudde seg og gikk mot døren.

-Vil du leke? Det er plass til deg også!, sa jeg ikke, men det var Anns beste forslag etterpå.

Om gamla hadde rett eller ikke, er egentlig uinteressant, men om hun hadde rett, så burde det skiltes ved gjennomfarten og ved lekeparken at; "Området er KUN for beboere. Ingen fremmede barn er velkomne", eller noe slikt. Det blir vel fint. NOT!

Uansett så lurer jeg på hvorfor noen blir så grinete på sine gamle dager. Ensomhet?

tirsdag, mai 27, 2008

En fin tur hjem fra dagis...

På én av våre mange veier hjem fra dagis, rett etter en av maurtuene vi har fulgt konstruksjonen av i noen uker, ligger det et par steiner.I dag våget Meija seg på det store spranget.

mandag, mai 26, 2008

Mors dag

Ann startet dagen med kaffe og avis i senga, og fortsatte i solen før hun dro for å tømme sitt gamle kontor.Som til fars dag 2007, MMS-et jeg UNT, men denne gangen følgende:Mamma har jobbat i Trieste, och pappa har fäktats i Stockholm, men nu är alla hemma, lagom til Mors dag. Meija.

Dessverre klarte UNT å spolere den overraskelsen ved å utelate hele greia :(

Deretter ble det en tur på byen, for Meija og meg.
Først en tur til återvinningscentralen for å kaste skit.Deretter så vi på den nye asptrappan......spiste is ved den nye blomsterelva......fikade på Wayne's Coffee......så på svanen i ankdammen......så på Ida som jobbet på McDonalds (flittig jente) og spiste en pølse før vi kjørte til Ann på jobben.

lørdag, mai 24, 2008

Fillol...

"Piss! Det var det første jeg tenkte på etter Fillol.
Deretter "frustrert" og "forbanna"."

onsdag, mai 21, 2008

Katastrofe!


Vi har fått gratisbilletter til Indy 4 på lørdag, men da er jeg på en fektekonkurranse i Stockholm.

tirsdag, mai 20, 2008

Noen ganger er én meter nok...

På denne dag i historien.
1875: Meterkonvensjonen, traktat inngått ved Den diplomatiske internasjonale meterkonferansen i Paris 1875, undertegnet 20. mai og ratifisert av Stortinget 26. mai 1875. Norge var det første landet som ratifiserte, i en selvstendighetsdemonstrasjon overfor Sverige, som ønsket å representere begge landene i Meterkonvensjonen.

Kilde: Store Norske Leksikon.

søndag, mai 18, 2008

Fear Factor

Det jeg har mistenkt, etter å ha sett flere Fear Factor-episoder, er bekreftet; jeg kommer aldri til å være med på noe som handler om å spise motbydelige greier.

På den annen side så er aldri et relativt begrep.

Uansett, Ann og jeg har det med å spise sushi, og vi har begge falt for en standardtallerken fra Yukiko's, 6- eller 9-biters.

I dag, av en eller annen uforklaring grunn, valgte jeg å gå utenfor boksen min, komfortsonen, konvolutten, grensene, whatever du vil kalle det (som jeg tidligere en gang bestemte meg for å gjøre), og bestilte en 9-biters Moriawase (lyxiga bitar).

Når det gjelder mat, så er jeg enkel. Har jeg funnet noe jeg liker, så spiser jeg helst det.

Denne gangen var det muligens ordet "lyx" som fikk meg til å ta en sjanse, i den tro at når vanlig er kjempegodt, så må vel "lyx" være enda bedre...

Den gang ei.

Den første biten var ikke god, de seks neste gikk ned uten motstand, men den åttende biten, som jeg dømte etter utseendet, fikk meg til å brekke meg, Fear Factor Style, da de store, røde, rognene sprakk i munnen min, men jeg fikk det ned...

Den siste var en klassisk laksebit, norsk laks, som Yukiko pleier å påpeke.

Neste gang blir det en standard 6- eller 9-biters, med Inari som avslutning, som det skal være.

fredag, mai 16, 2008

Det var ikke bare Ann som kom i dag...



Første behandling

Jeg fikk fire nåler i kneet. Myggstikk er verre.

Neste gang blir det en titt på nakken.
Han sa noe om "ryggmargsskade".

Hårklipp

-Pappa, kan du klippa mitt hår?
-Ja, etter dagis.

Jeg fortsetter å pusse tenna.

-Jag kan klippa, roper Meija fra kjøkkenet.
-!?

torsdag, mai 15, 2008

Hål i strumpbyxan

-Pappa, jag har fått hål i strumpbyxan!

Rota inte på mitt rum!

Meija går gjennom Idas rom etter en tur på toaletten.
Ida roper, fra kjøkkenet:

-Rota inte på mitt rum!-Hæ?

Det svenske ordet "rota" er veldig likt det norske "rote",
som betyr "stöka".

onsdag, mai 14, 2008

Jeg heter Ken, og jeg er flink...

Det går opp og det går ned, det går hit og det går dit, men til tross for mangler og svakheter i teknikken min, så er jeg veldig fornøyd med hvordan fektingen går.

Det er bare å innrømme at jeg er flink, spesielt med tanke på at det går så bra mot folk som har trent mye mer enn meg. Akkurat det må jo være et tegn.

På tirsdagstreningen hentet jeg fram litt irritasjon, over at jeg lot SM-marginene gli ut av hendene mine, for å motivere meg til å fekte bra.

"The dark side" fungerer, spesielt når jeg er trøtt og har vondt. Denne gangen var det kneet som kranglet litt igjen, men nå er SM over og på fredag skal jeg innom Idrottsskadecentrum for en sjekk.

Uansett, fektingen gikk bra. Jeg tapte så vidt mot noen, og vant over andre, og lærte mye om meg selv. Blant annet at jeg kan slå de beste, om jeg våger å prøve.

Jag tycker om rosa och lila...

I dag er det Ronja Røverdatter-dag på dagis.

Jeg antok tidlig at Ronja Rövardotter og Meijas "jag tycker om rosa och lila och gult og hvit"-periode ikke kom til å bli en bra kombinasjon, men jeg hadde en plan om å få på Meija hennes pepperkakegubbe-drakt fra Santa Lucia-dagen.

Heldigvis kommenterte dagis-Helena, for et par dager siden, da Meija hadde på seg sin Esmeralda-kjole, at "det var jo noen i Ronja Rövardotter som hadde fargerike klær."

Jaså? Jaha. Det var jo bra. Da var det problemet løst, tenkte jeg.Men den gang ei. I dag var Meija ferdig med å kle seg ut, og ville ha på seg vanlige klær.

Og jeg er ikke tilhenger av å kjøre over min datters vilje i tide og utide.

tirsdag, mai 13, 2008

Ikke skryt, yt

Denne testen var litt morsom.
Jeg tok den tre ganger:Den lille prestasjonsøkningen på del 2 og 3 var av naturlige grunner.

mandag, mai 12, 2008

Fra dansk til norsk

Ja, så sitter jeg her og oversetter fra dansk til norsk, og kom til å tenke på disse herlige klippene...

Et mirakel...

...og takk for det.

søndag, mai 11, 2008

Nøttebrun


Snart forsvinner morgensolen bak formiddagstreet, og årets første soldyrking er over.