torsdag, januar 22, 2009

Trivselsvekt

Denne posten kan ses i lys av den siste tidens krangel mellom Blondinbella, Gynning og Zytomierska..

De siste par årene har jeg veid meg både morgen og kveld, uten å tenke noe spesielt over det, og uten å spise noe for å verken gå opp eller ned i vekt. I romjula tastet jeg inn alle tallene i et regneark og fant ut at jeg har veid som jeg har følt meg - akkurat passe (lagom), med en trivselsvekt på 78-80 kg, med vekt på "trivsel".

Men hver januar kommer tiden for nyttårsforsetter og jeg har sett den ene annonsen etter den andre hvor man ved å følge noens enkle råd kan gå ned 0,5 kg i uka eller mer. Det tror jeg så gjerne at man kan, men hva så?

I følge viktklubb.se så er jeg "normalviktig" - det uttrykket liker jeg, jeg er viktig nok - og har en BMI på 24,8. Ja, det er mye muskler ;)Uansett, jeg tastet inn tallene i regnearket, og for moro skyld så la jeg inn et halvt kilo vekttap i uka, og fytterakkern! Det ble seende så grotesk ut på grafen, at jeg endret det til 20 gram om dagen i stedet for. Da ble måldatoen for 74,5 kg den 8. september.Gul strek: 2007. Mørkeblå strek: 2008. Rosa strek: 2009.

Det morsomste med hele greia var at viktklubb.se kun kan "hjelpe" meg "å bli av med 5 kg. til den 26/2 (om litt over en måned), selv om jeg tastet inn ønsket måldato 8/9, og de kunne tilby meg et "3 månaders abonnemang".

Hvorfor i alle dager skal folk betale for tre måneder, og råsulte seg for å gå ned fem kilo på noen uker, når de kan bruke pengene på å kose seg med øl og is og en langsommere vektnedgang hele sommeren?

Nei, folkens. Ikke la dere lure. Ta kontrollen over eget liv, ta fram vekta og skaff dere informasjon om din egen kropps naturlige svingninger gjennom lang tid, før dere finner på noe smart.

Ingen kommentarer: