onsdag, januar 30, 2008

Jag vet inte

UNT hadde nylig en notis om at Lars Melin, docent i nordiske språk og forfatter av en rekke språkbøker, hadde utropt "jag vet inte" til Sveriges vanligste setning (eller mening, som svenskene sier).

Jeg vet ikke helt om jeg er enig. Uansett, noen andre forslag var:

"Vad blir det till middag?" (høres ofte her hjemme av husets tenåringsjenter)
"Var är du?" (mobilrelatert)Før var det aldri noen tvil om hvor personen man ringte til var.
På toalettet.


"Askabah" - jag ska bara, ble ikke nevnt av UNTs docent, men av husets egen.

Min favorittsetning er nok "det var gøy i dag", og selv om den nesten utelukkende brukes en times tid, på tirsdags- og torsdagskvelder (etter fektetreningen), så sier jeg det så mange ganger at den nok suser opp på første plass over mine mest brukte setninger.

Ingen kommentarer: