mandag, juni 16, 2008

Nej, jag vill inte ha alkofritt, inte!

På vei hjem fra Norge, på Gardermoen, havnet jeg bak et par svenske damer i en restaurantkø. Jeg skulle ha to kaffe og en baguette. Hun ene dama ville ha lettøl, men det hadde ikke restauranten, bare pils og alkofritt øl, derav damas reaksjon, som ble denne bloggpostens overskrift.

Selv har jeg aldri brydd meg om øl inneholder alkohol eller ikke, bare det ikke blir for mye. Da blir det ikke godt. Det er den leskende forfriskningen etter, eller til, en fin opplevelse som gleder. Flere av mine favorittøl er av den lette typen. Lett på alkohol altså, ikke nødvendigvis kalorilette lite-øl, som er Norges raskest voksende øltype.

Brodern og Ingvild hadde øl i kjøleskapet, legg merke til at jeg skriver hadde, sånn i ettertid, blant annet Ringnes Lettøl og Aass Lettøl. Den første typen lettøl er gått ut av produksjon, og den andre er av Norges eldste eksisterende bryggeri. Begge er gode.

On another note, etter fekteforbundets "nye" alkoholpolicy føler jeg meg "litt" truffet. På den annen side så er jeg gammel nok til å bestemme selv når og hvor jeg drikker, og jeg tror at ungdom er smarte nok til å ikke ta skade av å se en voksen mann som drikker én øl. Tvert i mot. Jeg tror de ser at det går å ha et fornuftig forhold til alkohol. Lagom er passe.

Ingen kommentarer: