fredag, januar 12, 2007

Tvangstanker

For mange år siden jobbet jeg med en fyr som hadde noen artige tvangstanker. Han hadde sikkert mange andre enn de to jeg la merke til på kontoret.

Tvangstanke 1: For han var det ikke nok å se at det ikke lå noe i innkurven hans, han måtte kjenne etter med fingeren også.

Tvangstanke 2: Da han låste kontordøren sin for å gå hjem, låste han den fra innsiden, gikk ut gjennom min og kjente på sin egen dør at den virkelig var låst.

Jeg vet ikke hva han gjorde de gangene jeg gikk fra jobben før han, men uansett, tvangstanker kan bli alvorlige greier om de tar overhånd.

For mange år siden hadde vi en amerikansk videomann på landslaget i formasjonshopping. En på laget la merke til at videomannen gikk gjennom den samme rutinen hver eneste gang før han skulle hoppe. I hans øyne så det nok ut som en tvangsmessig greie. Derfor spurte han en gang hva videomannen trodde ville skje om han ikke gjorde alt i samme rekkefølge.

Videomannen tenkte seg litt om og begynte å endre "tvangstankene" og rutinene sine.

En ting henger ikke nødvendigvis sammen med det andre, men en stund senere omkom videomannen i en fallskjermulykke, omtrent samtidig som min kontorkollega låste døren, gikk ut gjennom mitt kontor og sjekket at sin dør var låst fra utsiden også.

Denne bloggposten ble inspirert av Davids "Konsten att lära sig att INTE cykla".

Selv liker jeg at ting har sin faste plass, men slike "tvangstanker" passer best når man er single, har jeg notert meg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det intressant!

Ta det här med packning av fallskärmen. Jag är övertygad om att jag gör ett antal moment som är helt onödiga varje gång jag packar skärmen.

Samtidigt gör det mig trygg att göra på samma sätt varje gång. På något sätt är jag inte intresserad av att effektivisera packningen, även om jag mer en gärna skulle vilja minimera tiden jag lägger ner på att få ihop eländet.

Typ.

Ken Hansen sa...

Ja, det er interessant. Selv klarte jeg på et tidspunkt å effektivisere pakkingen av fallskjermen så mye at det gikk unna på 02:36. Så fort går det ikke nå.

Min tidligere kollega var forøvrig hobbypilot på både motor- og seilfly.

hansenfoto.no sa...

Han hadde fint navn også. Hilsen en uten tvangstanker