lørdag, august 12, 2006

Feriedag 2 - Hågahögen

Det er ganske nøyaktig 42 681 600 sekunder, eller 494 dager, siden jeg sist var på Hågahögen (Kung Björns Hög).
Min andre feriedag, hjemme med Meija, begynte stille og rolig med frokost i senga. Så tok vi oss et bad mens været klarnet opp, og etter lunsj syklet vi til Hågahögen.

Hågahögen ligger rett i nærheten av Håga By, og etter å ha syklet gjennom Håga By forstår jeg bedre hvorfor svensker stusser når jeg kaller Uppsala og Stockholm for "by". I Norge betyr betegnelsen "by" noe helt annet enn i Sverige. Oslo, for eksempel, er en "by", til og med en storby med sine 538 411 innbyggere (2006). Håga By er knapt nok et sted, mer som et høl i veien å regne man passerer på vei til et eller annet, som Ørje (ved svenskegrensa, på E18 mellom Oslo og Stockholm. Jeg vokste opp på Ørje før jeg flyttet til Askim (i Norge), og det er et sted med 1510 (1999) innbyggere. Askim, derimot, fikk bystatus for noen år siden, og har 14089 innbyggere (2005). Uppsala er en "stad" med ca. 130 000 innbyggere, mens länet har ca. 300 000. Dermed er det vel klart at om jeg sier "by", når jeg snakker med svensker, så mener jeg "stad". Sier jeg "sted" eller "tettsted", mener jeg "by". Verre er det ikke.

Etterpå var vi noen timer i parken og Meija klatret opp den lealøse stigen for første gang.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg tröja! Vem har designat den? :-)/Karin

Ken Hansen sa...

Aner ikke. Det står bare "Made in Poland" på vaskelappen.

Men du mener kanskje den jeg har på meg!? He-he :)