søndag, mai 24, 2009

Analyse av Fillol 2009


1. Jeg er fornøyd med min egen innsats, spesielt med tanke på at jeg ikke har trent siden før 14/5 da min sønn ble født.
2. Jeg ga alt jeg hadde, og det var bra nok til å komme på 45. plass i går.
3. Er jeg fornøyd med resultatet? Nei.
4. Kunne jeg gjort noe annerledes? Ikke med tanke på oppladningen, men taktikkmessig burde jeg vært litt mindre angrepsvillig til fordel for et bedre forsvar/retrett, samt at alle mine tre våpen burde vært utstyrt med nye spissfjærer. Jeg har aldri mekket så mye mellom kamper som jeg ble nødt til i hele går. Jeg mekket faktisk på kårder (värjor) mer i går enn jeg har gjort hele livet.
5. Av 26 kamper, vant jeg 6. Antall seire kontra antall tap forklarer min litt misfornøyde følelse (med resultatet, ikke innsatsen) etter en herlig lang og slitsom treningsdag (det går å ha to tanker/følelser i hodet samtidig).

Statistikk
Jeg slo Jörgen Berg 5-4. Han endte på 12. plass
Jeg slo Henrik Jarl 5-3. Han endte på 30. plass
Jeg slo Elias Andersson 5-2. Han endte på 52. plass
Jeg slo Victor From 5-2. Han endte på 24. plass
Jeg slo Caspar von Corswant 5-4. Han endte på 48. plass
Jeg slo Pawel Mancewicz 5-4. Han endte på 20. plass

Could'veWould'ves
Med tanke på at alle 5-4 kamper nesten like gjerne kunne endt 4-5, så kunne jeg fort ha hatt bare 3 seire og havnet enda lenger ned på resultatlisten. I tillegg kunne kampen mot From ha endt veldig annerledes med tanke på at han slo meg 5-1 i dagens aller første kamp, og Jarl er også en habil fekter som jeg må slite for å slå. Andersson hadde jeg slått 3 ganger før (SM07, SM08 og i dagens innledende rangeringspulje, så han var jeg ganske sikker på å ta. Dermed kunne jeg fort ha stått med bare én seier.

På den annen side så var det noen kamper som endte 4-5 i min disfavør, og med samme logikk kunne de fort ha endt 5-4:

Jeg tapte 4-5 mot Max Körlinge (41. plass)
Jeg tapte 4-5 mot Carl Lindgren (44. plass)
Jeg tapte 4-5 mot Thomas Sievert (16. plass)
Jeg tapte 4-5 mot Andrew Dixon (43. plass)

Dermed kunne jeg stått med 10 seire (hypotetisk som bare rakkern) i stedet for seks (6), noe som ikke hadde vært nok til å gå videre til direkteelimineringen på søndag. Snittet av plasseringene til de første seks (som jeg slo), og de fire rett ovenfor (som jeg tapte 4-5 mot) er interessant nok en 33. plass.

Både Anton Berg og Victor From hadde 11 seire, men bare From gikk videre til DE32. Anton misset kutten.

Konklusjon
Marginene er små i fekting, og en halvdepressiv følelse over et dårlig resultat, kan med litt nøktern gjennomgang av tallmaterialet snus til noe positivt.

Det er ikke så langt opp som det kan virke etter bare seks seire. Jeg slo tross alt en som til slutt kom på 12. plass, og jeg fikk flere poeng (3) mot blant annet han som endte på 2. plass, men så høyt kommer jeg nok realistisk sett aldri i en internasjonal fektekonkurranse, men den som gir seg er en dritt.

I mellomtiden er jo fekting en artig hobby med hyggelige folk.

Vi sees!

2 kommentarer:

BeauVoir sa...

Har du kollat resultaten mot klockan? De flesta jag såg fäkta från UF hade lite dip mellan 13.30-15.00. När jag tittade på de "gamla rävarna" såg jag att de började äta frukt (framförallt äpplen och russin) runt 13. Det höll dem fräscha. Näringsintaget är inte att förakta under långa poulomgångar. För snabbt socker har en tendens att ge kort kick och lång neråtspiral. Ser gärna näringsanalys i din resumé:-)

Ken Hansen sa...

Et bra poeng. Jeg spiste epler, rosiner, bananer, digestive og diverse nøtter fra ca. kl. 11 og fram til 16, og hadde bra energi hele veien. Jeg har vært ute en vinternatt før :)

Socker = narkotika, känns snabbt bra, men går lika snabbt til helvetet.