torsdag, september 25, 2008

Språkförbistring?

Fra Aftonbladet: "Den 4-årige pojken och hans familj skulle ta tåget från Lund, men det gick inte som de tänkt sig. Den lille pojken hann aldrig kliva ombord på tåget. Och när pappan vände sig till personalen fick han inget stöd."

"Tåget hade redan börjat köra när kunden hann fram till tågföraren. Tågföraren hadde svårt att förstå om det var en person eller ett föremål som var kvar på perrongen. Han hade allt fokus på att köra tåget."


Om jeg i tankene setter meg selv i samme situasjon, altså at jeg av en eller annen grunn ikke får med meg min 4-årige datter på toget før det lukker dørene og kjører, og at jeg "i panikk" kontakter personalet for å få stanset toget uten å få fram budskapet på et for svenskene forståelig språk, så hadde jeg trukket i nødbremsen og hentet datteren min, full av skam over at alle de andre passasjerene hadde blitt utsatt for min tabbe, men ens eget barn er viktigst, og tabber kan alle gjøre.

1 kommentar:

hansenfoto.no sa...

"alt fokus på å kjøre toget"? Hallo? Hvor forbannet vanskelig er det å kjøre tog? Det går jo på skinner, og togets sjåfør gjør ikke annet enn å gi gass, eller ikke.... Han kunne altså ikke snakke med en mann hvis barn sto igjen på perrongen, fordi han måtte konsentrere seg om EN av de TO tingene han har å gjøre.... Utrolig dum mann.