torsdag, august 21, 2008

Den gale kua

Jeg våkner av at Meija vil over i sengen. Vi har ikke brydd oss om å la henne sovne om i sengen sin. Det er vel på tide, men det er så mye enklere å bare løfte henne over til oss og prøve å sove litt til. Snart blir vel soverommet hennes ferdig. Vi får ta det da. Jeg myser bort på klokken på Anns nattbord: 02.19.

Pappa, kan jag få se film? Jeg våkner, åpner øynene og ser rett inn i Meijas ansikt. Herregud, så søt, tenker jeg, og smiler til henne. Selvfølgelig, svarer jeg. Flytta på dig, sier hun, og dytter på meg. Jeg strekker meg, setter meg opp i sengen og skrur på TV-en. VHS-en må spoles tilbake. Starta, krever hun, mens filmen spoles tilbake. Den må spoles helt tilbake til starten, svarer jeg. Starta, krever hun. Jeg starter den. Faren til Emil står klar til å skyte den gale kua på auksjonen i Katthult.Hva vil du ha til frokost?, spør jeg. Inget, svarer hun. Du må jo spise noe, sier jeg. Puffar, utan mjölk, svarer hun. Ok, sier jeg.

Jeg står opp, kler på meg og går ut på kjøkkenet. Ann er allerede oppe og kaffen er klar.

Ingen kommentarer: